هشتصد-حماسی‌ترین و شاید بهترین فیلم سینمایی سال ۲۰۲۰

امیر + ۱۳۹۹/۱۰/۹، ۱۶:۰۳

سلام 

 

خب اولین فیلمی که قراره معرفی کنیم محصولی از کشورهای شرق آسیاست. قبل اینکه فیلم معرفی بشه، کلی سر و صدا کرد و من هم البته به خاطر همین سر و صداش دوست داشتم نگاهش کنم. اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و البته یکسری دلایل دیگه که در ادامه خیلی کوتاه توضیح می‌دم این فیلم تقریبا همزمان با فیلم تنت (tenet) ساخته کریستوفر نولان منتشر شد.(تاریخ 21 آگوست ، مصادف با ۳۱ مرداد سال ۱۳۹۹)

 

فیلم هشتصد ساخته کشور چین که البته بعد پخشش هم به نظر کلی غوغا کرد.(the eight hundred- china)

 

اول سه تا دلیل اینکه این فیلم غوغا کرده رو بگم:

۱- ۸۰ میلیون دلار بودجه لازم برای ساخت همچین فیلمی اختصاص داده شده.

۲-خیلی از علاقه‌مندان به سینما این فیلم رو همسطح با فیلم‌های غرب و به خصوص آمریکا می‌دونستن.

۳-در این فیلم افراد شاخص بین‌المللی هم حضور داشتن. مثلا گروه موسیقی فیلم رو افراد غیرچینی تشکیل دادن.

 

 

اما داستان فیلم چیه؟

داستان فیلم برمی‌گرده به جنگ جهانی دوم جایی که ژاپن قصد تصرف چین رو داشته. سال ۱۹۳۷ حدود ۴۵۲ سرباز چینی در یک انبار که مخصوص نگهداری پول ۴ بانک بوده که معروف به انبار سیهانگ هست (sihang warehouse) تحت محاصره افراد ژاپنی قرار گرفتن و اگر ‌تسلیم می‌شدن، شهر شانگهای چین  که حدود ۲ میلیون شهروند داشت توسط ژاپنی‌ها نابود می‌شد.این فیلم به مقاومت این ۴۵۲ نفر می‌پردازه که در مقابل ۲۰/۰۰۰ سرباز ژاپنی به مدت ۴ شبانه‌روز مقاومت کردن و البته از جون مایه گذاشتن و ...

 

عنوان فیلم:

همونطور که داستان فیلم رو خوندین اشاره شد که ۴۵۲ نفر در اون انبار وجود داشتن ولی خود سرباز‌ها و البته فرمانده با اقراق تعداد خودشون رو ۸۰۰ نفر اعلام می‌کردن و دلیل اسم فیلم هم همین هست.

 

دوبله؟

نه فیلم دوبله نیست. تازه زیرنویس فارسی هم نداره :) یک دونه زیرنویس فارسی هست اما خوب نیست. خود طراح زیرنویس هم این نکته رو اعتراف کرده. اکثر سایت‌های دانلود ایرانی زیرنویس چسبیده‌ی انگلیسی گذاشتن که البته خوبه ولی همه چی رو زیرنویس نکرده. به هر حال اگه می‌خواید با زیرنویس فارسی تماشا کنین ، احتمالا باید یک یا دو ماه صبر کنین که یک خَیّری پیدا بشه و فیلم رو ترجمه کنه :)

 

شخصیت‌ها

فیلم تقریبا هیچ شخصیت اولی نداره. در واقع نمی‌خواد یک نفر رو قهرمان فیلم معرفی کنه. وقتی فیلم رو نگاه می‌کنیم هیچ‌وقت نمی‌فهمیم که یک فرد چه پست و مقامی داره حتی اسمِ خیلی از کارکترها رو نمی‌دونیم و بهمون معرفی نمی‌شه. فقط همین‌قدر می‌دونیم که اون فرد مقام مهمی رو داره(به عنوان یک بیننده غیرچینی البته) چون داخل فیلم هم کسی رو معرفی نمی‌کنه فقط همین‌قدر می‌فهمیم که یک فرد ژنرال ارتش هست و یا اینکه فرد مهمی در دولت چین در اون موقع بوده.این مورد هم نکته‌ی منفی هست و هم نکته‌ی مثبت. نکته‌ی منفی از این جهت که شخصیت‌های فیلم اونطور که باید و شاید پردازش و به تماشاگر فیلم معرفی نمی‌شن.از طرف دیگه نکته‌ی مثبتی که وجود داره اینه که می‌خواد بگه همه‌ی این ۴۰۰ و خورده‌ای نفر قهرمان فیلم هستن و ابدا مدیون یک نفرِ خاص نباید باشیم.

با این حال بیشترین فردی که در فیلم بهش پردازش شده این شخصیت هست که داخل فیلم ۱۳ ساله هست ولی در واقعیت گویا ۲۸ سالشه :)

 

در هر صورت فیلم باز هم خیلی روی این شخصیت مانور نمی‌ده و همونطور که گفتم می‌خواد این حماسه رو  یک کار گروهی جلوه بده. چه اون ۴۰۰ و خورده‌ای نفر و چه اون مردمی که در بیرون از صحنه‌ی جنگ نظاره‌گر میدان نبرد هستن.

در واقع این تصویر نشون می‌ده که مردم چه فقیر و چه غنی شاهد قهرمان‌بازی سرباز‌هاشون هستن و ازشون حمایت می‌کنن و این اتفاق هر ۴ شبانه روز رخ می‌ده.

 

دوربین و موسیقی :

خب راستش من هیچ تخصصی در سینما ندارم که بخوام در رابطه با دوربین‌ها نظر بدم. موسیقی هم که خب محو فیلم بودم و به موسیقی خیلی گوش نمی‌دادم و موسیقی آخر فیلم به نظرم خوب بود و نظری روی بقیه‌ی موسیقی‌ها ندارم.این عکس صحنه‌ی اسنایپر ژاپنی‌ای هست که می‌خواد افراد چینی که از پل رد بشن رو بزنه به نظرم خوب بود.

چون خودم تو اکثر بازی‌های شوتری نقش اسنایپر رو برمی‌دارم به نظرم این دوربین اسنایپ و کارش جالب بود.

 

بازیگرها:

به عنوان یک تماشاگر معمولی، بازیگرها خوب و طبیعی بازی کردن. جایی که لازم بود احساسات رو به اندازه‌ی کافی چاشنی کار کردن و جایی که می‌خواستن کار رو حماسی نشون بدن خوب بودن. در واقع من بازی ضعیف و غیرطبیعی ندیدم. البته بگم که محو فیلم بودم و البته زیرنویس انگلیسی فیلم که خب یکم پرداختن به خود فیلم سخت بود برای همین مجبور بودم چندین و چند بار صحنه رو ببینم.

 

فیلمنامه:

اولِ پست گفتم که اکرانِ فیلم با تأخیر روبه‌رو شد. اول اینکه طبق تحقیقاتی که داشتم و اطلاعاتی که به دست آوردم این فیلم قرار بود سالِ قبل منتشر بشه ولی چندتا دلیل سیاسی داشته و هم اینکه این فیلم حدود ۱۳ دقیقه سانسور شده (توسط خود دولت چین). اینکه سانسور شده بحث‌های سیاسی هست و خودم هم وارد نمی‌شم ولی این سانسورها به نظرم در یک قسمت از فیلمنامه به شدت ضربه زد. سرنوشت بعضی‌ از کاراکتر‌ها رو نفهمیدم. جوخه‌ی آتش آخر فیلم مشخص نشدن. و البته دو تا شخصیت دیگه که یکیشون اصلا از نیمه‌ی فیلم به آخر ندیدم که چی شد و چه بلایی سرش اومد.به هر حال اینها از نقص‌های فیلمنامه هست که باعث شده عنوان پست رو قبل از بهترین یک «شاید» بذارم. وگرنه فیلم کاملی می‌شد و قطعا بهترین فیلم سال ۲۰۲۰. 

نکته دیگه اینکه تغییر خصوصیت افرادی که اول فیلم ترسو نشون داده شدن و در آخر ادامه‌‌ی فیلم شجاعانه تفنگ به دست می‌گیرن هم از نکات جالب فیلمنامه هست و البته یک مورد کلیشه‌ای.ولی باز هم این موارد خوب بود :)

+البته این نکته رو بگم که باید منتظر یک زیرنویس کامل باشم. چون یکسری قسمت‌ها توضیح داده نشده و فقط یک متن بوده. احتمالا اونجا توضیحاتی داده شده و شاید در اون سانسورها محتوای خاصی نباشه.

 

واقعا حماسی‌ترین فیلم امسال هست؟

به نظر خودم آره. این فیلم پر از حماسه هست. اصلا اول حماسه بوده بعد دست و پا درآورده شده فیلم 😂

دو تا از بهترین صحنه‌هایی که نشون می‌ده فیلم حماسی هست این دو تا عکس هست.

این تصویر یک عملیات از این ۴۰۰ نفر رو نشون میده که باید پرچم رو بالا نگه‌دارن تا همه‌ی دنیا بدونن که چین همچنان پایدار هست (افراد مهم اروپایی و آمریکایی طی ۴ روز نظاره‌گر میدان نبرد هستن)

عکس پوستر اول فیلم هم تقریبا همین موضوع رو نشون می‌ده که چجوری داشتن مقاومت می‌کردن (برید به اولین تصویر پست) به هر حال تصویر اینجا می‌تونه نشون‌دهنده‌ی این باشه که یک کشور به شرطی پایدار هست که اتحاد وجود داشته باشه و هم اینکه پایداری یک ملت به مردمِ اون ملت بستگی داره.این صحنه هم با موسیقی خوبی همراه بوده و واکنش‌ همه‌ی افراد رو نشون می‌ده.غیرت خاصی در وجود تک به تک کارکترها نمایان می‌شه و واقعا یکی از بهترین صحنه‌ها هست👌

 

صحنه‌ی بعدی

اون فردی که دورش دایره‌ی مشکی کشیدم فردی هست که مواد منفجره به خودش بسته و می‌خواد اون افراد ژاپنی که اون پایین ساختمان انبار هستن و با حفاظ‌های فلزی از خودشون محافظت می‌کنن (با دایره‌ی قرمز مشخص شده) رو نابود کنه تا مانع نفوذ اونها به انبار بشه و این اتفاق چندین و چند بار رخ می‌ده و هر کسی هم که خودش رو فدا می‌کنه اسم و فامیل خودش رو بیان می‌کنه ( همونطور که در زیرنویس می‌بینید طرف اسم و فامیل خودش رو در حال سقوط فریاد می‌زنه).این صحنه هم یکی از حماسی‌ترین صحنه‌ها می‌تونه باشه. نکته‌ی دیگه داخل تصویر اینکه مردم رو در پایین عکس مشاهده‌ می‌فرمایید که نظاره‌گر فداکاری هم‌وطناشون هستن.

 

 

ژاپن

راستش رو بخواید فیلم یاماتو فیلمی بود که مظلومیت ژاپن رو در برابر آمریکا نشون می‌داد اون هم فیلم حماسی بود. اما سریالی مثل سریال آقای آفتابی (mr.sunshine) نشون داد که خود ژاپنی‌ها یکی از خشن‌ترین آدما هستن. لازم به ذکر هست که خود چینی‌ها هم انسان‌های خشنی هستن ولی در کل، این فیلم کمتر به خشونت ژاپنی‌ها اقراق کرده و البته در یک سکانس با کمی استعاره این مفهوم رو رسونده.

 

این سکانس به مذاکره دو سرهنگ ژاپنی و چینی می‌پردازه. طرف سمت راست چینی هست و طرف سمت چپ ژاپنی.

اسبی که فرد چینی در سمت راست در اختیار داره سفید رنگ هست و اسبی که فرد ژاپنی در سمت چپ داره سیاه هست. سیاه رنگ شوم و نحس داره و سفید رنگ پاکی و صداقت. در واقع در این صحنه نفرت و انزجار چینی‌ها نسبت ژاپن رو نشون می‌ده. حضور کلاغ‌ها در سمت ژاپنی‌ها هم به تصدیق این مورد کمک می‌کنه.

 

دقیقا چینی‌ها از چی دفاع می‌کردن؟

با paint درستش کردم ببینید.

در واقع این انبار سیهانگ آخرین جبهه‌ی چینی‌ها برای نگه‌داشتن شانگهای بود و بهترین راه برای رسیدن به شانگهای همین پل بود که سربازان چینی اجازه نمی‌دادن که کسی از پل رد بشه.انبار سیهانگ همونطور که داخل فیلم هم گفته شده، به دلیل اینکه وظیفه‌ی حفاظت از پول‌های بانک‌ها رو داشته یکی از مستحکم‌ترین بناهاست و محل خوبی برای در امان موندن از شر دشمن :)

 

نظر نهایی :

غیر از اون ضعف خفیف فیلمنامه که احتمال خیلی زیاد به خاطر سانسورهای اِعمال شده هست با یک فیلم با کلاس و شیک و البته حماسی روبه‌رو هستیم . اینجور فیلم‌ها داخل کشورِ خودمون خیلی خیلی کم هست.

 

به چه کسی پیشنهاد می‌دهید؟

در بین اعضای خانواده و البته فامیل به خاطر اینکه فیلم‌های شرق آسیا رو دنبال می‌کنم مسخره می‌شدم و البته می‌شم . به هر حال سال ۲۰۱۹ فیلم انگل ثابت کرد که سینمای شرق حرف‌های زیادی برای گفتن داره و نباید دست‌کم‌ گرفته بشن و البته مشت محکمی بود بر دهان اعضای خانواده به خاطر تمسخر فیلم‌های شرقی .به نظر خودم چه شرق و چه غرب دیدن فیلم‌هاشون هیچ اشکالی نداره.صرف نظر از کشور و ملیت به شرطی که باکیفیت باشه.

این فیلم به همه‌ی کسایی که قلبشون برای تماشای فیلم‌های در ژانر تاریخی-حماسی می‌تپه پیشنهاد می‌کنم. اما در کل این فیلم به همه توصیه می‌شه. به نظرم اگه نگم بهترین، یکی از بهترین‌ها در سال ۲۰۲۰ هست.

امیدوارم زیرنویس خوب فارسی برای این فیلم به زودی تهیه بشه که بتونم تک به تک سکانس‌ها رو خیلی خوب و کامل حس و درک کنم.

 

 

حواشی فیلم:

۱-یک چیزی که من نمی‌دونستم در ابتدای فیلم افراد همدیگه رو «خواهر و برادر» معرفی می‌کردن. اول که فیلم رو دیدم فکر می‌کردم افراد واقعا با همدیگه خواهر و برادر هستن ولی وقتی بیشتر از فیلم گذشت دیدم این جمعِ خواهر و برادرها داره یکم بیش از حد زیاد می‌شه و اونجا فهمیدم که اینها همدیگه رو خواهر و برادر معنوی خودشون می‌دونن مثل ما مسلمونا و خب شما حواستون به این نکته باشه 😅

۲-یکی دیگه از ضعف‌های فیلم هم این بود که یک کارکتری رو می‌دیدم که می‌میرد از خودم می‌پرسیدم که «این همونی نبود که در صحنه‌ی قبلی کشته شد؟» فیلم رو نگه‌می‌داشتم و می‌رفتم سراغ اون صحنه که اون کارکتر کشته شده. متوجه شدم که یک فرق‌های ریزی با همدیگه دارن. به هر حال این شباهت در قیافه‌ی بین چینی‌ها یک مقدار تماشاگر رو اذیت می‌کنه. ممکنه یک نفر به مدت ده بار کشته بشه ولی این فرد اون شخصیت نُه نفر قبلی رو نداره و یک نفر دیگه هست. 🤦‍♂️😐😂

 

داستان فیلم کاملا واقعی هست و انبار سیهانگ در حال حاضر رو می‌تونید در این تصویر مشاهده بفرمایید.

 

معرفی چطور بود؟

عکسها رو حجمشون رو با استفاده از سایت‌ها کم کردم که حجم اینترنت شما هم کمتر کاهش داشته باشه . به هر حال این فیلم اولین معرفی بود و خب اولین معرفی اختصاصی فیلم از من در کل دوران تاریخ 😅 و نمی‌دونم که خوب بود یا نه امیدوارم که مفید باشه و نمی‌دونم که در آینده هم می‌تونم اینطوری فیلم رو معرفی کنم یا خیر.

حیف ضبط ویدیو رو یاد ندارم وگرنه این‌ عکس‌ها رو در قالب فیلم بهتون نشون می‌دادم خیلی خیلی بهتر می‌شد.

 

عــــــــــالـــــــی بود مطلب

اگه زیرنویس یا دوبله بشه حتمی میبینمش ^^

۹ دی ۹۹
پاسخ
ممنونم :)

دوبله بعید بدونم. ولی زیرنویس احتمالا تا یکی دو ماه دیگه میاد و می‌تونی تماشا کنی 🙂
۱۰ دی ۹۹

چه مفصل توضیح دادین D:

 

چه جوری تو فیلم 13 سالشه ولی خودش 28 ؟ مگه میشه آخه :|||||

 

خواهر برادر دینی ؟! XD 

آخ یکی از دلیلایی که من فیلم چینی و ژاپنی نمیبینم همینه ! باز خانمها رو میشه یه خورده تشخیص داد ولی مردا رو اصلا :/

۹ دی ۹۹
پاسخ
متشکرم🌹

قیافه‌ی الانش رو هم نگاه کردم واقعا فرقی نمی‌کنه. اسمشم جالبه. اهو او 
این لینک ویکی‌پدیا بازیگره هست می‌تونید نگاه کنید.(لینک)


بله😂
حداقل یکم رنگ موهاشون رو تغییر می‌دادن بهتر می‌شد تشخیص داد. خیلی سخت بود واقعا :(
۱۰ دی ۹۹

پست عالیییییییییییییییییییی بود :)))))))))

فقط چون فیلمای غیر انگلیسی خوشم نمیاد از دانلودش معذورم

تنت هم دانلود کردم انشالله بعد امتحانات میبینم D:

۹ دی ۹۹
پاسخ
متشکرم :)

نظرتون کاملا محترمه. من از این معرفی هیچ پولی نصیبم نمی‌شه و هدفم هم صرفا معرفی یک فیلم بود که اگه کسی مایل بود نگاه کنه
ولی خب فیلم‌ها و آثار سینمایی غیر انگلیسی خوبی هم هستن اتفاقا اگه مایل بودید نگاه کنید.
مثل خانه‌ی کاغذی که مال اسپانیا هست و البته تلویزیون هم نشون میده.(لینک)

تنت رو ندیدم و احتمالا نبینم. ولی امیدوارم از دیدن فیلم لذت ببرید:)
۱۰ دی ۹۹

کامنت‌های رو بعدا جواب می‌دم :)

۹ دی ۹۹
پاسخ
شرمنده که یکم دیر پاسخ دادم. مشغول انجام تکالیف بودم🤦‍♂️😐😂
۱۰ دی ۹۹

سلام :)

بنظرم خیلی خوب معرفی کردین :). راستش فکر نکنم دیگه فیلم جنگی و حماسی ببینیم اما همش رو خوندم اصلا خسته‌کننده نبود :).

با نرم‌افزار Camtasia می‌شه مثلا یک تیکه از فیلم رو برش بدین و بصورت گیف (اگر کوتاهه) یا ویدیو چنددقیقه‌ای (اگر بلندتره) بذارین. 

۹ دی ۹۹
پاسخ
سلام :)

متشکرم لطف دارین. هر طور مایل هستین. فیلم‌های بعدی هم هستن. غیر از این  ۴ فیلم در آینده باز هم کلی فیلم معرفی می‌کنم که البته شاید تکراری باشه شاید هم نباشه :)

که اینطور خیلی ممنون :)
۱۰ دی ۹۹

خب میخوای یه کامنت طولانی بدم رسوات کنم!؟ 😅

۹ دی ۹۹
پاسخ
نه دستت درد نکنه مستفیض شدم به اندازه کافی😅😅😅
۱۰ دی ۹۹

نمی‌دونین چقددد زوم کردم تا اون آدمی که دورش دایره مشکی کشیدینو تشخیص بدم :|||

اون کلاغا و رنگ اسبا چه باحال بود!! هیچ‌وقت موقع فیلم دیدن به جزئیات و اینا توجه نکردم برا همین هیچ نکته‌ای از هیچی نمی‌گیرم ://

حواشی فیلم هم خیلی خوب بود =))))))))))))))))))))))) تو معرفیای بعدی زمانشو بیشتر کنین :دی.

فقط یه سوال :| صحنه‌های کشت و کشتارش، خون و خون‌ریزی وحشتناکی داره یا چی؟ :|

۹ دی ۹۹
پاسخ
خب خودم اول عکس رو گرفتم و می‌خواستم مشخص کنم سربازه رو ندیدم . دوباره از اول پلی کردم اون صحنه رو و متوجه شدم که سربازه کجاست 😅
در واقع باید در قالب گیف و یا ویدیو کوتاه می‌فرستادم که دقیق متوجه شد.

خب اونا با چند بار نگاه کردن به دست می‌آد. من اونقدر دقتی ندارم 😅

زمان چی رو بیشتر کنم؟!
خب فیلم جنگیه و فیلمای جنگی حتی ایرانی‌شون هم معمولا صحنه‌های دلخراش دارن (مثل فیلم تنگه ابوقریب که تلویزیون نشون می‌داد حتی اون هم صحنه‌ی دلخراش داشت). این فیلم از اینجور صحنه‌ها کم داره ولی باز هم اون قدری داره که نشه ازشون گذشت.
۱۰ دی ۹۹

سلام و درود امیر جان.

معلوم بود دقیق به جزئیات پرداخته بودی و توجه خوبی روی فیلم داشتی.  

دوست دارم این فیلم رو ببینم

ممنون

۱۰ دی ۹۹
پاسخ
سلام :)

خیلی ممنون.
امیدوارم که فیلم خوبی باشه براتون :)
🌹
۱۰ دی ۹۹

خیلییییی معرفی خوبی بود خیلی خیلی

من معمولا میونه ی خوبی با پست هایی که فیلم توشون معرفی میشه ندارم ولی واقعا تا تهشو خوندم و کلی هم خوشم اومد

به محض اینکه سرم یکم خلوت بشه میبینمش(:

۱۰ دی ۹۹
پاسخ
متشکرم :)
امیدوارم فیلم خوبی باشه براتون :)
۱۰ دی ۹۹

سلام آقا امیر

یکی از بهترین مطالبی بود که اخیراً خوندم. دقیق و با جزییات کافی. 

خسته نباشی!

و ممنونم بابت معرّفی. :)))

۱۲ دی ۹۹
پاسخ
سلام عزیز دل :)

متشکرم.
امیدوارم از تماشاش لذت ببری
💙 :)
۱۳ دی ۹۹

معرفی چطور بود ؟ از این جامع تر ؟

۱۳ دی ۹۹
پاسخ
ممنون 😅🌹
۱۳ دی ۹۹
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی