ماه رمضان - قسمت اول

امیر + ۱۴۰۰/۲/۲۶، ۰۰:۴۰

می‌خوام از یک سری اتفاقات عجیب ماه رمضان امسال بگم.

 

شب‌های قدر بود که یک پست موقت با عنوان «از اعصاب خوردی‌های شب‌های قدر» منتشر کردم.

جریان از این قرار بود که طی سه شب که مراسم برگزار می‌شه ، ما داخل خونه‌ی خودمون این مراسم رو برگزار می‌کردیم و نحوه‌ی برگزاری هم اینطوری بود که هر کدوم از آقایون باید یک بخشی از دعا جوشن کبیر رو بخونه و کلا تلویزیون هم تعطیل. 

من با دعا خوندن مشکلی ندارم ولی اینکه تلویزیون داره دعا رو پخش می‌کنه برای چی ما باید بیایم این دعا رو بخونیم؟ مورد بعدی اینکه ما واقعا دعا خون‌های خوبی نبودیم. سومین مورد هم مهمون داشتیم. منظور از مهمون برادرم بود همراه با خانومش. نگاه کنین، وقتی یک خانوم «به عبارت دیگه نامحرم» میاد وارد خونه‌ی ما می‌شه، خب قطعا یک سری محدودیت هایی برای منِ پسر به وجود میاد که پوششم رو جوری تعیین کنم که احترام برای ایشون هم حفظ بشه.حالا شما فرض کنین این دو نفر هر سه شب میومدن خونه‌ی ما و منم خیلی از دستشون کفری شده بودم .دیگه خونه‌ی ما اومدن هم یک حدی داره. مورد آخر هم تنها بودن هست. من هیچ وقت دوست ندارم پیش مامان و بابام راز و نیاز کنم دعا کنم و حتی قرآن بخونم :‌ ) یک بخشیش دلیل داره که بعدا می‌گم. کلا برای راز و نیاز با خدا من تنها نبودم اون سه شب.

 

بگذریم. به هر طریقی بود مراسم شروع شد. بابام شروع کرد به خوندن . نمی‌خوام قصد برتری خودم رو اینجا مطرح کنم. ولی تنها یک متن همراه با یک صوت خوب رو می‌تونم تحمل کنم. چیزی که نه بابام و نه داداشم در اون مهارت نداشتن . یک ریتم و لحن یکسان و بدون اهنگ و هماهنگی و گاهی اوقات بی نظم. حالا بماند که اون وسط چندین و چند کلمه غلط خوندن 🤦‍♂️. از یک طرف دیگه با یک خانواده دیگه هم تماس تصویری برقرار کردیم تا اونها هم در مراسم ما باشن. از اون افراد یک دونه آقا بود فقط و خوند . ریتم و لحن خوبی داشت ولی متأسفانه باید صداش رو روی 2x می‌ذاشتی که بعد ۵ دقیقه تازه یک فراز تموم بشه . بعدش نوبت من شد. منم که گفتم دوست ندارم دعا و قرآن بخونم. اون هم جلوی مامان و بابام. در جمع من واقعا مشکلی ندارم . داخل کلاس خوندم . قصد فخر فروشی ندارم ولی خوب می‌خونم. عالی نه! خوب. مثل عبدالباسط نیستم ولی می‌تونم به صورت ترتیل ، خوب بخونم ،یعنی یکسری حداقل‌ها رو رعایت می‌کنم. در رابطه با دعا هم همینطوری. از چندتا دعاخون در همین شب‌های قدر که سال‌های قبل پخش می‌شد گوش می‌دادم الهام می‌گرفتم و اگه سبک علی فانی رو هم اضافه کنم ، می‌تونم بگم در این قسمت هم در حد خودم خوبم. باز هم می‌گم عالی نه! فقط خوب : )

حضرت پدر یک طوری به من گفت «بخون» منم مجبور شدم بخونم دیگه. حالا بماند که اون وسط یکی هم ازم فیلم گرفت و ... حدود ۲۵ تا فراز می‌خوندم. در واقع همیشه قسمت آخر دعای جوشن کبیر با من بود. برای بار اولم بود که خودم می‌خوندم (‌ همینجا هم بگم که اون سه چهار تا فراز آخر رو به زور  و زحمت فقط تموم کردم . خیلی سخت بود . صدام اصلا درنمیومد : ) )

مراسم که تموم شد. مامانم می‌گفت چقدر خوب خوندی و فلان. بابام هم تمجید از اینکه چقدر عالی خوندی و من اینطوری بودم : 😐

و از فرداش دیگه این دعا خوندن من مخابره شد در میان همه اقوام و آشنایان و دقیقا برای همین مورد دوست ندارم کنار مامان و بابام کاری رو انجام بدم. چون سریع مخابره می‌شه. سرعتش از اخبار 20 و 30 هم بیشتره !

راستش از اینکه مورد تحسین واقع می‌شدم خیلی ناراحت می‌شدم. اینکه بعد ۲۰ سال مامان و بابات بیان و از چیزی که زودتر انتظارش رو داشتی تعریف کنن ، من رو بیشتر عصبی می‌کرد. فقط کافیه من داخل خونه چیزی برای خودم بخونم اون وقت انواع اشیاء مختلف سمتم پرت می‌شه. چون همه اعصابشون خورد می‌شه : ) خب شما دقیقا همون آدم ها هستین دیگه ...

این اتفاق من رو بیشتر عصبی می‌کنه چون به خاطر صِدام همیشه مسخره می‌شدم و همین‌ها تأثیر می‌ذاشت. فقط یک بار یکی از دبیرامون از صِدام تعریف کرد و بس وگرنه داخل خونه هم کسی از صِدام خوشش نمیاد : )

 

+قسمت دوم هم هست که مربوط به قسمت‌ دیگه‌ای از ماه رمضانه و ارتباطی با این بخش نداره. 

دعا خیلی خوبه ولی به شرطی که زوری نباشه.. اون وقت آدم حس میکنه مجبوره و اون احساس خوبِ راز و نیاز از بین میره.. 

۲۶ ارديبهشت ۰۰
پاسخ
بله دقیقا ...
۲۷ ارديبهشت ۰۰

چه اداب و رسومی !

غیر این بازم رسم خاصی دارین ؟

۲۶ ارديبهشت ۰۰
پاسخ
این مراسم فقط همین امسال انجام شد. غیر از سال قبل در بقیه‌ی سال‌ها مسجد نزدیک خونه می‌رفتیم و یا خود حرم می‌رفتم با دوستام همین.
۲۷ ارديبهشت ۰۰

سلام

واقعا نمیفهمم که جمهوری اسلامی و به طور ویژه صدا و سیما چرا باید خصوصی‌ترین راز و نیازِ بینِ بنده با خالق‌ش رو پخش زنده داشته باشه و حتی تو شبانه روز چند بار توی اخبارهای سراسری ازش گزارش پخش کنه؟

تا اونجا که من میدونم حتی برای این دعاهایی که به صورتِ جمعی یه نفر دعا می‌کنه و بقیه آمین می‌گند هم یه سری آداب وجود داره، اینکه اولا نباید دعا رو بلند فریاد زد، دوم اینکه هر کی هر غلطی کرده که به اجتماع مربوط نمیشه باید بینِ خودش و خداش بمونه و نباید توی این جور دعاها که اعتراف به ضعف و گناه کار بودن توش هست (مثل دعای کمیل) به صورت عمومی بینِ بقیه فریاد زده بشه؟!

۲۶ ارديبهشت ۰۰
پاسخ
سلام

من موافق برگزاری‌ این مراسم در تلویزیون هستم. البته نه همه‌ی شبکه‌ها . شبکه‌ی استانی به علاوه‌ی دو شبکه‌ی دیگه کفایت می‌کنه و همه هم به این شبکه‌ها دسترسی دارن. دلیل خاصی هم نداره. خودم واقعا دوست دارم از تلویزیون بشنوم تا اینکه خودمون بخونیم.

اتفاقا بعد از اینکه دعا تموم می‌شه، چند لحظه‌ای مهلت داده می‌شه که هر کس هر خواسته‌ای رو داره به صورت خودمونی با خداش بیان کنه :)

۲۷ ارديبهشت ۰۰

میگند که ‏زندگی کردن با خونواده مفت به نظر میرسه ولی در واقع شما هزینشو با از دست دادن سلامت روحی و روانیتون پرداخت میکنید!

۲۶ ارديبهشت ۰۰
پاسخ
چی بگم؟ :)
البته خانواده خوبه . ولی بعضی مواقع با شرایط ما سازگار نیست
۲۷ ارديبهشت ۰۰

لازم شد یه صدا ضبط کنی و بذاری داخل وبلاگ :)

زیاد حساس نشو، بنظرم تجربه جالبی هست.

۲۶ ارديبهشت ۰۰
پاسخ
عکس و صدا از خودم خط قرمزم در زمینه بلاگ هست :)
البته چند نفر از همین بلاگرها هم تصویرم رو دیدن و هم صدام رو شنیدن ولی در کل همچین کاری رو حداقل داخل بلاگم نمی‌کنم و شرمنده‌ام بابت این مورد :)
دلیلش هم اینه که عکس و صدام داخل بیان ثبت می‌شه و یک جاهای دیگه هم این مطالب کپی و پیست می‌شه که دقیقا نمی‌دونم چی هستن ولی دیدم. 

امیدوارم سال دیگه کرونا نباشه خودم تنهایی برم حرم و راحت باشم.

۲۷ ارديبهشت ۰۰

درک می کنم... من حتی نماز هم نمیتونم جلوی پدر و مادر بخونم. یکی از بزرگترین چالش های نماز خوندن من هم اینه که یه جوری برنامه ریزی کنم که بی سر و صدا نماز رو بخونم و کسی نبینه. به نظرم عجیب میاد... ولی راحت نیست... /(-_-)

۲۶ ارديبهشت ۰۰
پاسخ
اگه بگم خودم هم همینطوری هستم دروغ نگفتم و خب عجیب هم نیست.
یک طوری تحسین می‌شیم که آدم پشیمون می‌شه کاری رو انجام بده 🤦‍♂️
۲۷ ارديبهشت ۰۰

وای چه اوصاع و شرایط سخت و طاقت فرسایی بوده 

من جای شما بودم میگفتم اصلا فصیلتای این سه شبم نخواستم بزارید فقط تنها باشم🥺😅😅🤦‍♀️

واینکه متاسفانه همیشه همینطوره تا تا مامان باباها یه چیزی از بچه هاشون کشف میکنن به کله فامیل میگن و از بچشون تعریف میکنن😅😅

۲۷ ارديبهشت ۰۰
پاسخ
هعی 😫
دقیقا 🤦‍♂️😂😂
اصلا من چند دقیقه‌ای داخل اتاق بودم دیگه.
خیلی از این رفتار بدم میاد واقعا : (
۲۸ ارديبهشت ۰۰

پس فقط من نیستم که از تحسین شدن تو این موارد (ر.ک به کامنت هلن پراسپرو) خوشم نمیاد :| مگه خب بچه سه ساله م که از نمازخوندنم تعریف کنن؟ :"

۷ خرداد ۰۰
پاسخ
خیلیا اینطورین :))))
دیگه والدین ذوق می‌کنن انگاری 🤦‍♂️
۷ خرداد ۰۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">