یخ‌شکن (۱) - به طعم کلاسیک

امیر + ۱۴۰۰/۶/۱۷، ۰۱:۱۲

تقریبا دو هفته قبل بود که نشستم یک سری آثار کلاسیک از کشور ژاپن رو تماشا کنم. نمی‌دونم با چه انگیزه و هدفی این کار رو انجام دادم شاید کمبود فیلم در لیست تماشای فیلم بوده باشه و یا اینکه تعریف آثار کلاسیک رو شنیده بودم. به هر صورت ، در یک تصمیم ناگهانی نشستم و یکسری فیلم قدیمی از ژاپن رو دانلود کردم. اول هم فکر می‌کردم که پوسترها رنگی هست ، فیلم هم می‌تونه رنگی باشه در حالیکه با دیدن اولین فیلم تمام تصوراتم نقش بر آب شد :) البته انتظاری هم نبود فیلم مربوط به سال‌های ۱۹۵۰ الی ۱۹۶۰ بود و همین که می‌شد فیلم‌برداری کرد خودش یک معجزه حساب می‌شد.

برای منی که تا اون موقع تعداد فیلم‌هایی که به صورت سیاه و سفید بودن به انگشت‌های یک دست هم نمی‌رسید ، در نگاه اول خیلی سخت و غیرقابل تحمل می‌شد. اما مدت زمان کم بعضی از اون فیلم‌ها می‌تونست من رو سرگرم نگه داره . نکته دیگه اینکه برای اکثر فیلم‌ها هم سایت‌های معروفی مثل زومجی نقد و بررسی گذاشته شد و من رو از ابهام‌های مختلفی که وسط فیلم برام به وجود میاورد آگاه می‌کرد. مثلا فیلم راشومون برای من فیلمی بود که هیچ نتیجه خاصی نداشت ولی وقتی نقدش رو داخل زومجی خوندم تازه متوجه شدم که فیلمش داره در رابطه با چه چیزهایی صحبت می‌کنه. چیزایی که مشخص هم بودن اما من متوجه نشده بودم.

از مدت زمان کم فیلم‌های قدیمی راضی بودم تا اینکه رسیدم به فیلم سینمایی هفت سامورایی و حدس بزنین ، مدت زمان این اثر ۳ ساعت و ۲۷ دقیقه بود. به یاد ندارم که طولانی‌ترین فیلم دنیا چند دقیقه هست (الان دارم سرچ می‌کنم پیدا کردم آخر می‌گم). داشتم می‌گفتم ۳ ساعت و ۲۷ دقیقه فیلم اون هم سیاه و سفید و منی که اصلا دست به این آثار طولانی نمی‌زدم و البته اینکه سیاه و سفید هم هست :) و در نهایت این فیلم طولانی رو بکوب تماشا کردم! شاید باورش سخت باشه ولی واقعا برام جذاب بود. فقط نیاز به ۴۵ دقیقه زمان داشتم که صبر کنم تا اصل ماجرایی فیلم شروع بشه و در نهایت هم می‌تونم بگم که فیلم به شدت جذاب و قشنگی بود و برای منی که شیفته‌ی دنیای سامورایی‌ها و ژاپنی‌ها هستم و خیلی جذاب‌تر هم بود.

تصمیم گرفتم که بیشتر با دنیای سینمایی ژاپن آشنا بشم و دست به دانلود دو - سه تا فیلم قدیمی دیگه هم زدم اما دیگه تماشا نکردم. دقیقا نمی‌دونم چرا ولی با دیدن بازیگراش یک حس خیلی بدی بهم دست می‌ده. اینکه دیگه زنده نیستن ولی آثارشون رو داریم می‌بینم و لذت می‌برم . اینکه یک دلتنگی خاصی نسبت بهشون پیدا می‌کنم. اینکه دیگه نمی‌تونم منتظر بمونم که در فلان فیلم و در سال آینده بازی می‌کنه و تا اون روز منتظرشون بمونم. برای همین دیگه آثار کلاسیک رو گذاشتم کنار. من دلم برای بازیگرای فیلم‌هاش تنگ می‌شه :) یک چیزی شبیه همون حس افسردگی بعد دیدن فیلم‌هاست که دیگه ادامه ندارن!

با دیدن آثار کلاسیک با خودم فکر کردم که اگه دوربین های اون  موقع رنگی بودن ، باز هم شاهد درخشش بازیگرها بودیم؟ من اینطوری فکر نمی‌کنم . دلیلی هم براش ندارم . فقط این رو می‌دونم که اون موقع بازیگرا با عشق بازی می‌کردن (صرف نظر از ملیت) و حرف زیادی از پول و شهرت نبوده.

و در نهایت هم خواستم بگم که سومین بازیگر تأثیر گذاری که دیدم هم از بین همین فیلم‌های ژاپنی پیدا شد : توشیرو میفونه دلیل اینکه تأثیرگذار بود این هست که تقریبا ۷۰ سال گذشته و هنوز هم خیلی‌ها ازش کلیپ و ویدیو تهیه می‌کنن و به اشتراک می‌ذارن. می‌دونین خیلی به بازیگرای قدیمی حسودی‌ام می‌شه. تا سال های سال یاد و خاطرشون برای همه زنده می‌شه و از آثار درخشانشون تعریف و تمجید می‌شه . از مهارت‌هاشون به عنوان کلاس آموزشی تدریس می‌شه و در نهایت هم هر سال یک مراسم یادبود برای اون افراد برگزار می‌شه. ای کاش منم داخل همچین آثاری بودم و اسمم تا چندین سال به عنوان یک کسی که دوران درخشانی داشته ، یاد می‌شد 

:)

 

پ.ن : طولانی‌ترین سینمایی ، فیلم سینمایی logistics هست (لینک IMDB) با ۸۵۷ ساعت.

پ.ن : گفتم سه نفر از تأثیرگذارترین بازیگرها اولین کسی که دیدم و دوستش داشتم راسل کرو بود (داخل ذهن زیبا - گلادیاتور - مرد سیندرلایی و ... بازی کرده) و دومی هم مدس میکلسون بود که قبلا هم یکی از فیلم‌هایی که توش بازی کرده رو پست کرده بودم . سومی هم نوشتم توشیرو میفونه .

دوست دارم از سینمایی‌هایی که این چند مدت دیدم بیشتر تعریف کنم .

پس پست‌های آینده هم ممکنه در رابطه با این موضوعات باشه

۱۷ شهریور ۰۰

آخه چرا باید یه فیلمی بسازن که نزدیک ۹ ساعت زمانشه؟ :| سینماها هم نشونش دادن یعنی؟ :/

۱۷ شهریور ۰۰
پاسخ
دقیقا نفهمیدم با چه انگیزه ای این فیلم ساخته شده و باز هم اون افرادی که نشستن این فیلم رو دیدن و بهش امتیاز دادن رو هم درک نکردم 

نمی‌دونم واقعا 😐😂 فکر نکنم 
۱۷ شهریور ۰۰

خداوندا یه وقت و حوصله ای به منم عطا بفرما بشینم چارتا فیلم ببینم

آمین 😄

۱۷ شهریور ۰۰
پاسخ
یک فیلم یا سریال از ژانر طنز و کمدی شروع کنین به تماشا کردن بعدش دیگه حوصله‌‌اش پیدا می‌شه
وقت هم که زیاده ماشالا 😅
۱۷ شهریور ۰۰

منم میرم میبینم *__* هرجور شده. 

۱۷ شهریور ۰۰
پاسخ
امیدوارم لذت ببرین از تماشاشون
انیمه‌های قدیمی هم خوبن البته :)
۱۷ شهریور ۰۰

سوالی که ناگهان به ذهنم فرود اومد و تمام نطراتم به پست رو پروند

مرد سیندرلایی چطور فیلمی می‌تونه باشه؟...😶😶😶

۱۷ شهریور ۰۰
پاسخ
راجع به ورزش بوکس هست :))))
۱۷ شهریور ۰۰

ایش :/

خوب شد دانلود نکردم

این چه وضع نام‌گذاریه😒😒😒

۱۷ شهریور ۰۰
پاسخ
در واقع داستان واقعی یک بوکسور هست که یکی از گزارشگرها به خاطر سختی‌هایی که کشیده بهش لقب «مرد سیندرلایی» داده.
۱۷ شهریور ۰۰

فکر کردم یخ شکن که نوشتی یعنی می خوای فیلم یخ شکن رو بگی . اخه اونم محصول مشترک ژاپن و امریکاست اگر اشتباه نکنم و واقعا خوب بود . داستان جدیدی داشت . 
تا به حال فیلم سیاه و سفید جذبم نکردن . خوشم نمیاد . قدیمی ترین فیلمی هم که دیدم 1994 بود .  

سایت 
www.f2m.tech     سایت خوبیه . 

۱۷ شهریور ۰۰
پاسخ
قضیه‌ی «یخ شکن» از این پست شروع شده (کلیک) و یک حالت پویش گونه داره که هر روز یک مطلبی رو بنویسیم و می‌تونه مربوط به هر چیزی باشه 
تعریف فیلمش رو شنیدم و حتی دانلودش هم کردم (فکر کنم بیشتر از یک سال هست) و هنوز تماشاش نکردم. به نظر منم جذابه و فکر کنم حالت استعاره گونه داشته باشه و نماد و این جور چیزا داشته باشه. 
البته کارگردانش کره‌ای هست و بازیگرای کره‌ای و آمریکایی داخلش بازی می‌کنن.

نظر شخصی خودم هست که یکسری فیلم‌ها واقعا ارزش تماشا کردن رو دارن و یک بخشی از این فیلم‌ها مربوط به خیلی سال قبل هست و بعضی‌هاش هم همین سال قبل.

ممنون بابت معرفی سایت. اکثر سایت‌ها یا فیلتر هستن یا اینکه نیاز به اشتراک ویژه دارن 🤦‍♂️


+ راستی قبلا در رابطه با جدایی مسی یکم بحث کردیم همین وبلاگ
الان نظرم عوض شده اینکه جدایی مسی یک برنامه هست برای ساخت آینده‌ی بارسا. الان چون چند تا بازیکن دیگه هم از تیم رفتن و یک بازیکن بزرگ دیگه هم از تیم رفت (گریزمان)‌ و همه‌ی این‌ها نشون دهنده‌ی ذخیره یک سرمایه خوب برای نقل و انتقالات آینده هست که یک یا دو بازیکن بزرگ خریداری بشه (احتمالا یکیش هالند هست) و با تغییر مربی و استفاده از بازیکنای آکادمی بارسا دوباره ساخته می‌شه . شاید اون نسل طلایی قدیم نشه ولی قطعا حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. فقط این فصل تیم باید به هر نحوی که شده بگذرونه و یک سهمیه لیگ قهرمانان بگیرن دیگه سال آینده استارت موفقیت‌های بارسا زده می‌شه به شرطی که یک مربی خوب بیاد...
۱۷ شهریور ۰۰

آثار کلاسیک به نظر من دوست داشتنی اند چون فیلمهای الان رنگ و لعاب و جلوه های ویژه شون هشتاد درصد کار رو میکنه

و به نظرم اگه بازیگرهای قدیم سیک بازیگری شون با الان خیلی متفاوته و شاید همین تفاوته که باعث میشن بدرخشند

۱۷ شهریور ۰۰
پاسخ
بله دقیقا
به نظرم اونها چون دسترسی به افکت ها و جلوه‌های ویژه نداشتن کار سخت‌تری رو داشتن و برای همین بهتر بوده کارشون 🤷‍♂️
۱۸ شهریور ۰۰

احتمالا همون کره ای باشه . من اشتباه کردم.  حتما نگاه کن.

لطفا فیلمای خوبی رو که نگاه می کنی و داستان جداب و جدیدی دارن معرفی کن ( لطفا -از 1990 به این طرف باشه 😂))

 

 

بارسا همیشه تیمش قوی بوده ولی الان تو نقطه ای هست که اگر نتونه خووش رو تو یک سال جمع کنه،. شبیه اث میلان یا ارسنال میشه که امیدوارم نشه.

هالند رو احتمال میدم بایرن بره. بارسا به یکی مثل  گواردیولا یا کنته نیاز داره که تیم رو انگیزه برنده بودن بده. 

۱۸ شهریور ۰۰
پاسخ
چشم حتما نگاه می‌کنم :)

خب فعلا شما این دو تا رو نگاه کن
oldboy 2003 این کره‌ای هست اگه خوشت میاد. و اینکه یک مقدار خشن و چندش هست گفتم حواست باشه 😅 ولی خیلی خوبه. 
the hunt 2013 این هم خوبه و مال دانمارکه.
به سال انتشار هم دقت کنی چون فیلم‌هایی به همین اسم‌ها بوده و بدون سانسور نگاه کنی بهتره خصوصا اولی !



بله درسته . ولی بارسا یک چیزی رو داره که میلان و آرسنال نداشتن و ندارن . اون هم «آکادمی» هست. کلی بازیکن جوون و بااستعداد داخل آکادمی‌اش هست و اگه سال آینده یک مربی خیلی خوب بیاد این جوونا پتانسیل این رو دارن که دوباره تاریخ‌سازی کنن :)
گوآردیولا نمیاد. کونته هم اگه می‌خواستن همین امسال می رفتن سراغش. احتمال می‌دم سراغ لوییز انریکه برن که الان مربی اسپانیاست و یا کلوپ و این دو تا هم کوه انگیزه هستن خصوصا کلوپ 

تنها تیم‌هایی که هالند رو می‌خوان همین بایرن و بارسا هستن ولی تیمی که مهاجم نوک درست و حسابی نداره بارسا هست. احتمال اینکه امباپه هم بره رئال زیاده . ممکنه هالند به دلیل رقابت با امباپه بیاد بارسا. و البته لاپورتا هم رابطه خوبی با رایولا که ایجنت هالند هست داره .
دیگه ببینیم چی پیش میاد :)

۱۸ شهریور ۰۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">