shoplifters 2018

امیر + ۱۴۰۰/۸/۱۶، ۲۱:۳۶

وقتی حرف از سینمای ژاپن می‌شه ، همه‌ی افراد فکر و ذهنشون می‌ره سمت انیمه . انیمه‌های ژاپنی انقدر در کل جهان معروف هستن که دیگه نیاز به تعریفشون نیست. اگه از افراد حرفه‌ای و صاحب نظر در سینما هم در رابطه با ژاپن بپرسی ، در جواب می‌گن :«سینمای ژاپن مُرده!». یعنی اینکه در گذشته و آثار کلاسیک، ژاپن یکی از بهترین‌ها بوده و در حال حاضر حتی سایه‌ای از اون ژاپن قدیم هم نیست!

فقط کافیه همین الان ازتون بپرسم که تا حالا چند تا سینمایی ( و نه انیمه!) از کشور ژاپن تماشا کردین؟ جدا از اینکه اون آثاری که تماشا کردین ، کلاسیک و یا در این عصر جدید باشه. احتمالا تعداد سینمایی‌های ژاپنی‌ای که تماشا کردین به تعداد انگشت‌های یک دست هم نرسه. (اگه رسید هم صداش رو درنیارین که من ضایع می‌شم :)) ) و همین نشون می‌ده که این کشور در این زمینه خیلی قوی عمل نکرده. 

خب این همه حرف زدم تا برسم به معرفی یکی از بهترین فیلم‌های کشور ژاپن در دهه‌ی گذشته. سینمایی‌ای که ارزش تماشا، بررسی و در نهایت تفکر رو داره. 

دزدان فروشگاه یا shoplifters

 

 

 

اگه عکس رو تماشا کرده باشین احتمالا متوجه اون علامت نخل طلایی جشنواره‌ی کن هم خواهید شد. اگه متوجه هم نشدید بدونین که این سینمایی در سال ۲۰۱۸ موفق به کسب جایزه‌ی نخل طلایی جشنواره‌ی کن شده. 

در IMDB هم نمره‌ی این فیلم ابتدا ۸ بوده و بعد هم ۷.۹ . (هر چند که خودم IMDB رو خیلی ملاکی برای خوب بودن فیلم در نظر نمی‌گیرم.) در کل خواستم بگم که فیلم از لحاظ فنی (بردن جایزه) و داستانی (نمره‌ی IMDB) نوید اثری جذاب و تماشایی رو می‌ده.

داستان این فیلم مربوط به یک خانواده می‌شه که به روش عجیبی زندگی می‌کنن. اونها با دزدی، لوازمی که می‌خوان رو به دست میارن و از هر کاری برای پول درآوردن استفاده می‌کنن (تماشا کنین متوجه می‌شین) . همین بین هم پدر خانواده، دختر بچه‌ای رو در گوشه‌ی خیابون و تنها پیدا می‌کنه که گشنه هست و داره از سرما یخ می‌زنه (خیلی هم چهره‌ی معصومانه‌ای داره🥺) و در نهایت پدر خانواده تصمیم می‌گیره که بچه رو به خونه‌ی خودش بیاره و اون رو بزرگ کنه و ...

کارگردان این فیلم بطور کلی فیلم‌هایی ساخته که مسئله‌ی اصلی اون خانواده هست. عنصری که داخل جامعه‌ی مدرن داره روز به روز کمرنگ‌تر می‌شه. این رو می‌شه در فیلم‌های دیگه‌ای که ساخته هم فهمید.(لینک ویکی پدیا این کارگردان) در این فیلم هم به نقش خانواده در هویت‌بخشی افراد جامعه پرداخته می‌شه. به عنوان مثال دختری که به خانواده آورده می‌شه در خانواده‌ی قبلی‌اش مورد قبول پدر و مادرش نبوده و همین امر باعث شده که این دختر از لحاظ روحی صدمات خیلی شدیدی رو ببینه و حتی دچار شب ادراری هم بشه. هر چی بیشتر فیلم رو می‌بینیم وارد راز‌های عجیب و غریبی از این خانواده می‌شیم.

خیلی دوست دارم بیشتر در رابطه با فیلم بگم.ولی قطعا اسپویل خواهد شد :) 

این تیکه‌ای از صحبت‌های مادر خانواده هست که واقعا جالبه:

 

در نهایت هم بگم که این فیلم قطعا ارزش تماشا کردن رو داره و پشیمان نخواهید شد. گفتنی‌ها رو قبلا سایت‌های نقد فیلم خصوصا زومجی گفته و بعدِ تماشای فیلم حتما بخونین.

لینک دانلود فیلم

البته در آینده ممکنه این لینک غیرقابل دسترسی بشه. در کل دیجی موویز داره این فیلم رو.

درود.

یادم نمیاد فیلم ژاپنی دیده باشم شایدم دیدم ولی یادم نمیاد. تا چندی پیش از انیمه بدم میومد ولی دو سه تایی دیدم و خوشم اومد.

ممنون از معرفی فیلم.

راست اگر اهل دیدن مینی سریال هستید سریال Maid رو ببینید که مال همین سال 2021 هست و کلاً ده قسمت داره.

اینم در مورد خانواده هست. من که خیلی دوستش داشتم. فرداشب قسمت آخرش رو نگاه میکنم.

۱۷ آبان ۰۰
پاسخ
سلام


انیمه چندتایی در قسمت «فیلم و سریال» معرفی کردم دوست داشتین از اونجا ببنین . کافیه سرچ کنین ANIME
:)
خیلی اهل تماشای سریال نیستم. کلا هم ۳ الی ۴ تا سریال تماشا کردم. چون قسمت‌هاش زیاده. مگه اینکه واقعا جذاب باشه. 
ولی مثل اینکه قشنگه. قول نمی‌تونم بدم ولی سعی می‌کنم که تماشا کنم :)
و اینکه در رابطه با خانواده هست هم جالبه
ممنون از معرفی‌ :)
۱۷ آبان ۰۰

تبارک الله! عالی...

۱۷ آبان ۰۰
پاسخ
شکرا جزیلا :)
۱۷ آبان ۰۰

من از سریال و فیلم های ساخت ژاپن خیلی خیلی کم چیزی یدم. یک سریال بود به اسم میخک اون رو دوست داشتم و یه سینمایی به اسم هتل بالماسکه فکر کنم اسمش همین بود.

 

ممنون از معرفی :)

۱۷ آبان ۰۰
پاسخ
میخک :))
یادمه. یک چیزی شبیه «اوشین» بود. منم دوستش داشتم :))

:)
۱۷ آبان ۰۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">