another round - شانس اصلی کسب جوایز سال ۲۰۲۰ :)

امیر + ۱۳۹۹/۱۱/۳، ۱۳:۲۷

دومین سینمایی که قراره معرفی بکنم محصولی از قاره‌ی اروپا و از کشور دانمارک هست. فیلم سینمایی another round که اخیرا خیلی از تماشاگرانِ سینما این فیلم رو شانس اصلی جایزه‌ی اسکار و همچنین بهترین فیلم سال ۲۰۲۰ می‌دونن.

فیلم سینمایی «another round» یا «یک دور دیگر» و یا «یک لیوان دیگر» (به دانمارکی:druk) محصول کشور دانمارک و به کارگردانی «توماس وینتربرگ» در ۱۲ سپتامبر به روی پرده‌های سینما رفت. (اینا رو خودم نمی‌دونستم از ویکی پدیا برداشتم :)‌ )

 

 

داستان فیلم:

مارتین معلم درس تاریخ هست و نحوه‌ی تدریس او بسیار خسته‌کننده و کسل‌آور می‌باشد. همچنین که رابطه‌ی او با همسر و همینطور فرزندانش هم بسیار سرد و بی‌روح هست و به همین منظور مشکلش را با ۳ همکارش در میان‌ می‌گذارد و به دنبال راه‌حلی می‌گردد. در نهایت با همکارانش به فرضیه‌ای از یک دانشمند نروژی می‌رسد که اگر درصد الکل داخل خون بدن انسان به ۰/۰۵ درصد برسد می‌تواند سبب ایجاد خلاقیت ، شور و نشاط در فرد گردد و ...

 

خب همین اول هشدار رو بدم:

(!!خطر اسپویل از رگ گردن به شما نزدیکتر است!!)

 

عنوان فیلم

اول اینکه druk در دانمارکی به معنی «زیاده روی در نوشیدن»‌ هست و قطعا ارتباطِ خیلی خوبی با داستانِ فیلم که در رابطه با نوشیدنِ الکل هست داره. another round هم به زبان فارسی اگر بخوایم تخصصی ترجمه کنیم می‌شه  «یک لیوان دیگر»

(البته این آخر هم از گوگل ترنسلیت تشکر کنم خدا خیرش بده 😅)

 

ژانرِ فیلم

بیشتر می‌تونم بگم که با یک فیلم در سبک درام روبه‌رو هستیم. قسمت‌هایی از فیلم هم کمدی می‌شه اما خیلی کم.

 

شخصیت اصلی فیلم و شخصیت‌های دیگه

شخصیت اول فیلم مدس میکلسون در نقش مارتین هست. همین آقای خوش تیپی که مشاهده‌ می‌فرمایید.

 

 

بازیش فوق‌العاده بود. تو همه‌ی صحنه‌ها و سکانس‌ها خیلی طبیعی و حرفه‌ای بازی می‌کرد یک آدم درونگرایِ خشکِ ساده یعنی دقیقا مثل همه‌ی معلمای دروس حفظی مثل تاریخ که فقط بلدن کلِ ساعت و نیم داخل کلاس حرف بزنن و آخر کلاس هم برن خونه‌شون!

 

از بقیه‌ی بازیگر‌ها بگم هم که تقریبا همگی نقش خودشون رو خوب بازی کردن. خصوصا سه نفر شخصیت دیگه داخل فیلم که اونها هم معلم و رفیق مارتین یعنی شخصیت اصلی داخل فیلم هستن.

 

 

فیلم‌برداری و صحنه‌ها:

خب همون کادر طلایی که در پست انیمیشن soul گفتم هم اینجا به کار برده شد. یعنی در اکثر صحنه‌ها این قاعده رعایت شده. نمونه هم می‌خواین همون تصویر دوم همین پست (کلیک) هست. قشنگ تصویر آقا معلم فیلممون در مرکز توجه قراره داره.

 

در جای دیگه صحنه‌ی بعد از نوشیدن بیش از حد الکل رو نشون می‌ده که تصویر دوربین از بالا به سمت پایین هست بر روی کارکتر هست.وقتی ما کسی و یا چیزی رو از سمت بالا نگاه می‌کنیم و اون پایین‌تر از ماست نشانه‌ی‌ این هست که اون فرد ضعیف شده و یا داره نابود می‌شه و در مسیر بدی پیش می‌ره.مثل همین دو صحنه:

 

 

و صحنه‌ی دوم

 

 

البته که محیطِ تاریک هم در این دو تصویرِ بالا می‌تونه به حدس زدن آینده‌ی بد و تاریک کارکترها کمک کنه.

 

همچنین رنگ‌بندی در جاهای دیگه هم تأثیرگذار بود.

تصویر بالا قشنگه نه؟ خب ترکیب رنگ‌های مکمل رو در اینجا می‌بینیم یعنی آبی و نارنجی که همونطور که در پست معرفی انیمیشن soul (کلیک) گفتم استفاده از رنگ‌های مکمل سبب می‌شه که مغز از دیدن صحنه خسته نشه. به هر حال این تصویر یکی از همون رنگ‌بندی‌های خوب رو داره.

 

 

فیلم چی رو می‌خواد بگه؟

فیلم به مصرف الکل می‌پردازه. اینکه چه تأثیری بر روند زندگی داره. آیا جهت زندگی رو به سوی مثبت و خوشبختی می‌کشونه و یا اینکه به سمت منفی و بدبختی؟

تأثیر الکل روی سه نفر از چهار نفر اصلی فیلم رو نشون می‌ده.

 

 

بالاخره الکل خوب هست یا نه؟

بعد از نوشیدن الکل به بررسی تک به تک کارکتر‌ها پرداخته می‌شه. اینکه زندگی هر شخصی چجوری تحت تأثیر قرار می‌گیره. همونطور که اول الکل باعث می‌شه شیوه‌ی تدریس و کلاس مارتین هیجان‌انگیز و جذاب بشه ، در آخر فیلم باعث مشکلات بیشتر خانوادگی برای اون می‌شه. همکارش و یا صمیمی‌ترین رفیقش تامی با خوردن الکل تونست اعتماد و همدلی رو بین دانش‌آموزاش به وجود بیاره ولی آخر فیلم زندگی‌اش نابود می‌شه و همینطور شخصیت‌های دیگه.

در واقع فیلم می‌خواد به ما بگه که الکل همونطور که می‌تونه برامون مفید باشه و یک انسان ۵۰ ساله رو تبدیل به یک انسان ۲۵ ساله بکنه، همون‌قدر هم می‌تونه مضر باشه. اینکه سود و یا ضررش بیشتر هست بین تماشاگر‌های فیلم اختلاف هست و می‌شه گفت بستگی به بیننده داره.

 

نظر نهایی:

خب این فیلم می‌شه گفت یک موضوع جدید در بین سینمایی‌های این چند سال اخیر بود و همونطور که اول هم گفتم خیلی‌ها این فیلم رو بهترین فیلم سال ۲۰۲۰ می‌دونستن. به هر حال خودم هم از دیدن این فیلم لذت بردم و البته آخرش هم خیلی عجیب و سورپرایز کننده بود! 

شاید ما هم ۵۰ سالمون بشه وارد یک بحران میانسالی بشیم و نتونیم اونطور که باید و شاید انرژیِ زندگیِ۲۰ ، ۳۰ ساله‌مون رو داشته باشیم در هر صورت از زندگی الان باید لذت ببریم که عمر همی زودگذرد (شاید هم هم زود همی گذرد 😐😂)

 

به چه کسانی پیشنهاد می‌شه:

همه! فقط یک مورد اینکه گروه سنی مجاز برای دیدن این فیلم از ۱۷ سال به بالا هست.

 

حواشی‌:

۱-این اولین فیلم دانمارکی بود که دیدم :) از فیلم the hunt هم خیلی تعریف شده که اتفاقا همین کارگردان و همین بازیگر در اون فیلم حضور داشتن!

۲-به نظرم درس تاریخ انتخاب هوشمندانه‌ای بود. تاریخ یکی از همون درساست که خیلی حوصله سر بر هست اگه معلمش درست و حسابی نباشه. و بعد از خوردن الکل واقعا روش‌های تدریس و امتحانای خیلی جذاب و باحالی از دانش‌آموزا گرفت. در واقع امتحانی که می‌گرفت خیلی خیلی استاندارد بود.

همچنین از نظر سازنده‌ی فیلم درس تاریخ نه بر اساس نوشته‌ها و متون و فقط و فقط بر اساس برداشت خود شخص از نوشته‌ها باید درس داده بشه. اگه بخوام بهتر بگم، نویسنده و کاگردان فیلم بر این اعتقاد دارن که هر کسی آزاد هست که برداشتِ خودش رو از تاریخ داشته باشه و نه صرفا چندتا جمله و متن و از نظر اونا این بهترین روش تدریس هست!

۳-تو دانمارک و یا حالا خارج دانش‌آموزا معلمشون رو به اسم صدا می‌زنن.حتی قبلش یک آقا یا خانم به کار نمی‌برن :| این خیلی برام عجیب بود!

۴-واقعا اگه یک معلم ایرانی این صحنه رو می‌دید حداقل یک سکته ناقص رو می‌زد. چه وضع نشستن سر کلاسه😐😂

۵-یک نگاه به دانش‌آموزای داخل کلاس در فیلم بندازیم متوجه می‌شیم که تعداد اونها به زور به بیست نفر می‌رسه در حالیکه داخل ایران کلاس کمتر از ۳۰ نفر رو اصلا به رسمیت نمی‌شناسن🤦‍♂️😑

فکر کنم این مرده تو بازی کامپیوتری دث استرندینگ هم بازی کرده باشه، یکی از شخصیت‌های بازی بوده...

۳ بهمن ۹۹
پاسخ
بععله

در نقش cliff بوده :)


۳ بهمن ۹۹

واقعا به مدرسه هاشون حسودی کردم من وقتی دیدم این فیلمو(((:

اها راستی ترجمه قشنگش به فارسی میشه "یه پیک دیگه"

۳ بهمن ۹۹
پاسخ
اوهوم منم 😔

آها. همون. دمت گرم :)
۳ بهمن ۹۹

سلام

یعنی زبانش دانمارکیه؟ انگلیسی نیست؟

آخه من هر چی فیلم میبینم بیشتر به خاطر تقویت زبانه :)

۳ بهمن ۹۹
پاسخ
سلام

زبانش دانمارکی هست. فیلم آمریکایی رو احتمالا فردا معرفی کنم البته اون رو فقط در حد معرفی می‌گم اون رو می‌تونین تماشا کنین و لذت ببرین :) (البته شاید هم دیده باشین)
۳ بهمن ۹۹
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">