اندکی درد دل (موقت)

امیر + ۱۴۰۰/۷/۳، ۲۲:۵۷

به نظرم بیام یکم از مشکلاتم بگم. مشکلات نه. فعلا یک مشکل دارم. البته مشکلات بیشتری هم دارم ولی فعلا به همین یکی بسنده می‌کنم. اگه راه‌حلی داشتین که خیلی ممنونتون می‌شم. اگه راه‌حلی نداشتین همینجا هم تشکر می‌کنم که تا انتها پست رو خوندین و اگر هم پست رو نخوندین باید باز هم تشکر کنم که حداقل تشریف آوردین :)

فکر کنم مشکلی که دارم یک مقدار همه‌گیر باشه. یعنی اینکه همه‌مون با این مشکل دست و پنجه نرم کردیم و باهاش روبه‌رو شدیم.

مشکلی که من دارم اینه که کارم رو سریع رها می‌کنم. بذارین اینطوری بگم، هدف رو اول تعیین می‌کنم. بعد برای اون هدف موارد لازم رو تهیه می‌کنم (حتی اگه نیاز به خرج کردن داشته باشه) و بعدش تا یک الی دو هفته اون کار رو پیش می‌برم و نهایتا خسته می‌شم و ولش می‌کنم. 

مثال زیاد دارم برای این کار. ولی سه تا مثال واضح رو می‌تونم بگم:

کدنویسی - گرافیک - انگلیسی

چندین و چند بار هر کدوم رو خواستم شروع کنم و یا ادامه بدم ولی وسط کار ول کردم و دوباره درجا می‌زدم. این مشکلی هست که داخل کارهام دارم. ثبات ندارم. اراده‌ی این رو ندارم که کار رو تا ته پیش ببرم تا بتونم از اون طریق کسب و کاری جور کنم و در نهایت اینکه خسته و دلزده می‌شم و کلی از عمرم هم این بین هدر می‌ره سر اینکه من نتونستم کاری که می‌خواستم رو انجام بدم.

این سه موضوعی که بالا نوشتم فقط چندتا بودن، درس خوندن - کتاب خوندن - نوشتن و حتی ورزش کردن هم جزو این موارد حساب می‌شه.

اینکه کار رو ول می‌کنم دلیلی براش پیدا نمی‌کنم. شاید مثلا مبحث سختی هست یا چه می‌دونم می‌بینم که ثمره‌ای برام نداره و آخرش می‌گم «خب که چی؟ آخرش که هممون می‌میریم از زندگیت لذت ببر :| » و خیلی دلایل نامعلوم و نانوشته. 

می‌خواستم بدونم که چجوری با این مشکل کنار میاید و چه راه‌حلی دارین؟

 

 

+نظرات بعدا پاسخ داده می‌شه و بدون تأیید می‌ذارم تا بقیه هم راه‌حل‌ها رو ببینن :)

انصافا مشکل همه گیریه 

فعلا من دارم با برنامه ریزی و نوشتن 10 تا کار به ترتیب لیست میکنم ولی واقعا اراده میخواد D:

۳ مهر ۰۰
پاسخ
قایمکی می‌رین و میاین :)

اراده خیلیی زیادی می‌خواد
۴ مهر ۰۰

برا من بستگی داره به اون چیز علاقمند باشم یا نه

مثلا ورزش ، چه عرض کنم ، یادم نمیاد کی ورزش کردم 😅

ولی خب رقص ، بلهههههه

یا انگلیسی رو با اینکه خوشم میاد ولی اونقدرا بهش پایبند نیستم

کدنویسی و درس هم اگر دوران بی حالی و افسردگی رو رد کنم هرروز میشینم میخونم

راه حل خاصی ندارم ، یا خودم پا میشم میرم سراغش ، یا با آدمایی معاشرت میکنم که هی بهم بگن اینکارو بکن اونکارو بکن

مخصوصا شخص مورد نظر از لحاظ سنی بزرگتر باشه تاثیرش بیشتره 😅

۳ مهر ۰۰
پاسخ
خب شما انگار به عنوان یک تفریح نگاه می‌کنین که اینطوری براتون خسته کننده نباشه انگار ...
۴ مهر ۰۰

سلام

من خودم هنوز نتونستم اونطوری که خوب باشه با این مشکل کنار بیام. ولی یه کاری که فکر می‌کنم خوب باشه، اینه که اگه می‌خوام یه چیزی رو یاد بگیرم یه پروژه جدی تعریف کنم و در قالب اون یاد بگیرمش. حالا شاید برای همه‌ی مواردی که گفتین جواب نده، و همینطور به کسی که مثلا هیچی از برنامه‌نویسی بلد نیست هم طبیعتا کسی کار نمی‌ده :)) ولی می‌شه به جای اینکه از صفر بیایم اول تئوری اون موضوع رو کامل یاد بگیریم، از دوره‌های پروژه محور کمک بگیریم یا مثلا یه پروژه خودمون تعریف کنیم.

حالا عیبش چیه؟ اینکه مثلا من الان با پاس کردن فقط یه درس ۳ واحدی، یه ساله با یه گروهی مشغول یه پروژه هوش مصنوعی‌ام، ولی مشغله‌های دیگه بهم اجازه نداده اون تئوریه رو عمیق‌تر کنم. بعد وقتی می‌بینم کسایی که تو پروژه‌هایی مثل مال ما تازه‌واردن ولی خیلی بیشتر از من بلدن و کلاس گذروندن، اعتماد به نفسم کم میشه :)) این دوباره برای من همون نقطه‌ایه که حس می‌کنم رها کردم یاد گرفتنو و نتونستم به جای خوبی برسونمش. حس می‌کنم حالا منم یه پروژه زدم ولی این حوزه‌ایه که اییین همه آدم توش وارد شدن و از من جلوترن و اگه بخوام به جایی برسم باید کلی وقت بذارم و... ولی بازم امیدوارم زودتر وقتم آزاد بشه بتونم بیشتر یاد بگیرم.

 

تو بعضی کارا هدف داشتن می‌تونه مفید باشه. شما می‌خوای زبانت خوب بشه که فقط خوب شده باشه یا مثلا می‌خوای سه ماه دیگه تافل بدی؟ خیلی فرق می‌کنه تو روند یادگیری. هرچند من خودم دوست دارم یه حالت پیوسته‌ای داشته باشه یادگیری‌هام و الزاما برا هدف خاصی نباشه. اما خب این روش برای چند تا کار با هم جواب نمی‌ده و منم اکثرا ول کردم هر وقت هدف مشخصی نداشتم :دی

ولی بعضی کارا هستن می‌شه به عادت تبدیلشون کرد مثل همین کتاب خوندن یا ورزش. اتفاقا به نظرم برای اینا نباید هدف گذاشت و باید سعی کرد از خیلی کم شروعشون کرد که کم‌کم بشه عادت و جزوی از سبک زندگی. که من تو همینا هم اونقدری که عادت منظمی بشه موفق نبودم :دی

 

کلا از تجربه‌های ناموفقم گفتم شاید به دردتون بخوره :دی

۴ مهر ۰۰
پاسخ
سلام

منظورتون اینطوری هست که برای خودم سفارش الکی بگم و از اون طریق چیز میز یاد بگیرم؟ خب بله این هم می‌شه ولی خیلی سخته اینطوری :) من اینطوری خلاق نیستم. مگه برم سایت‌ها الهام بگیرم از اونجا (برای طراحی البته)

خب مثلا نمی‌گین که «این ماه میام دو تا کتاب x و y رو می‌خونم که تموم بشه» اینطوری نیست؟

چقدر سخته کسی این مشکل رو کامل برطرف نکرده 😬

خیلی ممنون
۴ مهر ۰۰

راستش اومدم ببینم راه‌حل بقیّه چیه. 😅

۴ مهر ۰۰
پاسخ
کامنتا بازه .
پست هم از موقت درمیارم که هر موقع دوست داشتی کامنت‌ها رو بخونی :)
۴ مهر ۰۰

ب نظرم برعکس به این فکز کنید ک اگ همین الان عمر تمام ادما تموم شه چی حسرت میشه براتون؟

ادم از تلاش پشیمون نمیشه اما از تنبلی و تن پروری قطعا.

ب این فک کنید ۱۰ سال دیگ میخواید تو چ جایگاهی باشین؟

من موقع تنبلی اینا میارم ذهنم😅 ی چیزم ک مهمه تلقین مثبت کنید نگید تنبلم خستم اینا

منم تازه دارم رو این موضوع کاز میکنم

۴ مهر ۰۰
پاسخ
خب خیلی چیزا 😂
من به خیلی چیزا علاقه‌مندم ولی فکر نکنم به همه‌شون برسم برای همین یک عده‌شون رو حذف می‌کنم

پس راه حل شما اینه. به نظر که کارسازه :)
خیلی ممنون
۴ مهر ۰۰

مشکل خیلی بزرگ و همه گیریه:)
به نظرم قبل شروع کردن کارها باید به چندتا چیز فکر کنیم:
۱- به اون علاقه داریم یانه؟

۲- ایا در حین اون کار یا درس میتونیم ازش برای سرگرمی استفاده کنیم؟
منظورم اینه که مثلا برای گرافیک هرروز برید یه چندتا عکس به درد نخور درست کنید بعد بذارید یه جا داشته باشید:)
مثلا کسی که میخواد انیماتور بشه چه قبل یاد گرفتن چه بعدش کلی میتونه با برنامه ور بره و چیز های خیلی مسخره درست بکنه:)

۴ مهر ۰۰
پاسخ
بله خب این‌ها هم هست.
سوالای خوبی بودن :)
یادداشت کردمشون

۴ مهر ۰۰

خب این واقعا همینطوره و اکثراباهاش دستو پنجه نرم میکنیم 

و کلا دیدید همیشه تا به هدفتون نرسیدید یا کاریو شردع نکردیدد خیلی شوق دارید ولی وقتی واردش میشید و از نزدیک میبینید این انگیزه کمتر میشه 

البته شایدم علاقه بسیارر میخواد یه کارایی و یه چیزایی

۴ مهر ۰۰
پاسخ
بله بله دقیقا همینطوری :)
۴ مهر ۰۰

بله، سفارش الکی یا همینی که گفتید از کارای دیگران الهام بگیرید. یا مثلا برید تو سایتایی که مردم پروژه سفارش میدن، یکی دو تا از سفارشا رو سعی کنید انجام بدید و...

چون من اینطور که فهمیدم یه چیزایی از مقدماتش بلدید و فکر می‌کنم تو یه پروژه عملی بهتر بشه یاد گرفت.

باز بستگی داره چقدر جلو اومدین و چقدر ریسک‌پذیرید، می‌تونید حتی یه سفارش جدی بگیرید که تو عمل انجام شده قرار بگیرید :))

 

نه، من هر وقت اومدم اینطوری هدف کتاب خوندن بذارم نشده! مگه وقتی که مثلا برا چالش کتاب طاقچه قرار بوده آخر اون ماه یادداشت بنویسم. یعنی گره خورده به انجام یه کار دیگه‌ای در راستای اون کتاب خوندن. همچین چیزی خوبه. مثلا می‌تونین یه پروژه شخصی تعریف کنین و بگین من می‌خوام ماهی یه معرفی کتاب تو وبلاگم بذارم. باز ممکنه اینو هم آدم بپیچونه ولی احتمالش کمتر از وقتیه که فقط می‌خواد در ماه یه کتاب بخونه.

 

و یه چیزی هم که هست، همون‌طور که خودتونم تو جواب یکی از کامنتا گفتین، واقعا نمی‌شه همه‌ی این کارا رو با هم جلو برد. من خودم شده جوگیر شدم یه برنامه‌ی خفن ریختم که ده تا فعالیتو با هم انجام بدم، تهش فقط حس ناتوانی داشتم :))

۴ مهر ۰۰
پاسخ
غیر از سایت پونیشا سایت دیگه ای میدونین؟

من وارد محیط پونیشا شدم خیلی رقابتش بالا بود و اینکه برای تهیه پروفایل مناسب هم باید خلاقیت زیادی انجام داد که بشه مشتری جذب کرد. فعلا کانال اینستا و تلگرام رو زدم برای این کار که یکجا رزومه هام رو بذارم که بقیه بتونن ببینن.

خب بله اینطوری هم میشه. شما هم تقریبا یک همچین رویه ای رو دارین. البته بیشتر مربوط به چالش طاقچه هست .
اگه پادکست هم میشد خوب بود :)

بله درسته .
۵ مهر ۰۰

من سایت پارسکدرز رو می‌شناسم که همه‌جور پروژه‌ای توش می‌ذارن. می‌تونین سرچ کنین پروژه‌های مرتبط با طراحی گرافیکی یا اونچه که می‌خواید رو بیاره.

parscoders.com

 

پادکست دردسرش زیاده خودش از اون پروژه‌ها میشه که ولش می‌کنم :))) ولی ایده‌ی خوبیه اگه آدم وقت و موضوع براش داشته باشه.

۵ مهر ۰۰
پاسخ
اشتراک می‌خواد ولی خب به نظر که خوبه. پروژه‌هاش رو دیدم نسبتا راحت هستن.

ممنونم
۶ مهر ۰۰

عه چقدر من

همیشه همینطور بودم):

۶ مهر ۰۰
پاسخ
هعی :(
۶ مهر ۰۰

حاجی یه عمر من درگیرم هر راهی بگی هم تست کردم!

۷ مهر ۰۰
پاسخ
یک مشکل همه‌گیر هست و باید هر چند وقت یک بار یک محرک و یا انگیزه برای خودمون داشته باشیم.
اینجا چندین راه‌حل گفته شد که به نظرم خوب بودن.
تعیین هدف اصلی و ایجاد کار و کسب درآمد و ...
۷ مهر ۰۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی