آلیس ، پروانه‌ای که هنوز هم زندگی می‌کند ...

امیر + ۱۴۰۰/۷/۱۸، ۲۱:۰۶

 

وقتی کلاس دوم بودم ، معلممون بهمون گفت که: «پروانه‌ها خیلی زیاد عمر‌ نمی‌کنن . اونا حدود ۱ ماه زندگی می‌کنن.» منم خیلی از این حرفش انقدر ناراحت شدم و برای همین رفتم خونه و به مامانم این قضیه رو گفتم و مامانم در جواب گفت:«آره معلمت درست گفته ، ولی اونا زندگی خیلی خوبی دارن. می‌دونی یک زندگی زیبا.» گاهی اوقات فکر می‌کنم زندگی مادرم ، خواهرم و حتی من هم ...

 

یک سوال ، اگه الان کسی بهتون بگه که دچار بیماری آلزایمر زود‌رس شدین و یا به زودی علایمش شروع می‌‌شه، واکنشتون چیه؟ دوست داشتین کامنت کنین :)

 

 

آلیس در فیلم «still alice» و یا با ترجمه‌ی صدا و سیما «من هنوز هم آلیس هستم» می‌خواد به این سوال جواب بده .درامی آمریکایی که  ساخته‌ی سال ۲۰۱۴ هست با نمره‌ی IMDB هفت و نیم که به نظر نمره‌ی خوبی برای این فیلم میاد.داستان زندگی زنی ۵۰ ساله به نام آلیس هالند رو نشون می‌ده. فقط چند دقیقه کافی هست تا متوجه بشین که آلیس از اون مدل افرادی که دارای روابط اجتماعی خیلی قوی‌ هست و در سخنرانی‌های مختلف شرکت می‌کنه و مدرک دکترای زبان‌شناسی رو هم دریافت کرده. البته از همون اول هم کم‌کم مشخص می‌شه که علایم بیماری آلیس داره بروز پیدا می‌کنه و خود آلیس هم متوجهش می‌شه.مشکل بعدی اینه که بیماری ارثی هست و باید این موضوع رو به بچه‌هاش بگه :)

«هنوز هم آلیس» تلاش زنی رو نشون می‌ده برای اینکه آلزایمر رو شکست بده. جنگی که نتیجه‌اش از قبل مشخص هست. اما مهم تلاشی هست که آلیس در این فیلم انجام می‌ده برای اینکه نشون بده هنوز هم وجود داره و هنوز هم زندگی می‌کنه که شباهت زیادی به اسم فیلم هم داره. درسته گاهی اوقات ناامید می‌شه گاهی اوقات خوشحال ، گاهی اوقات گریه می‌کنه و گاهی اوقات هم می‌خنده و در کل مثل زندگی عادی ما که کلی فراز و فرود داره. 

در کنارش واکنش تک به تک اعضای خانواده‌ی آلیس هم در قبال این بیماری جالبه که هر کدوم به نوعی به این بیماری واکنش نشون می‌دن.

یک سخنرانی هم وسط فیلم داره که به نظرم خیلی قشنگه و ارزش تماشا رو داره (دریافت) اونجا میاد حرفِ دل بیماران آلزایمری رو می‌گه. از حس و حالشون و از اینکه چه دیدگاهی نسبت به بقیه دارن. آلیس با وجود آلزایمر همچنان نقش مادر و همسر رو برای اعضای خانواده‌اش به نحو احسن ایفا می‌کنه و در آخر فیلم این پروانه که خودش هم می‌گه زندگی خوبی داشته و هنوز هم می‌تونه از زندگی لذت ببره با وجود علایم بیماری به مخاطب می‌گه که :«من هنوز هم آلیس هستم»

اگه طرفدار اینجور درام‌هایی هستین که حالت آروم دارن و یک مقدار هم ریتمشون کند هست ، این فیلم رو خیلی خیلی شدید بهتون پیشنهاد می‌کنم.(ترجیحا بدون دوبله). ممکنه دستمال کاغذی هم لازم داشته باشین (من البته نیاز نداشتم) خصوصا اگه فردی از نزدیکانتون به آلزایمر مبتلا شده باشه. این رو هم بگم که بدون دوبله فیلم رو تماشا کنین!

به نظر خودم «من هنوز هم آلیس هستم» لایق تماشا هست حداقل به خاطر بازیگر نقش اول زن «جولیان مورس» که واقعا فوق‌العاده بازی کرد و همون سال هم به خاطر بازی درخشانش در این فیلم کلی جایزه درو می‌‌کنه و مهم‌ترین اون برنده بهترین بازیگر نقش اول زن در اسکار می‌شه.

 

امیدوارم از تماشاش لذت برده باشین و اگه هم تماشا کردین نظرتون رو راجع به فیلم بگین. 

 

خب سوال رو دوباره بپرسم؟ :)

اگه الان کسی بهتون بگه که دچار بیماری آلزایمر زود‌رس شدین و یا به زودی علایمش شروع می‌‌شه، واکنشتون چیه؟

من کتابشو خونده بودم و حقیقتا دردناک بود برام. خیلی خیلی سخته. و به دلایلی هم برام ملموس بود چیزایی که می‌گفت ...

من واقعا دوست ندارم سربار بقیه باشم. اگه یه روزی بفهمم آلزایمر دارم، دوست دارم تا جایی که باعث اذیت کسی نمی‌شم زندگی کنم و بعدش بمیرم.

۱۸ مهر ۰۰
پاسخ
کتابش رو نخوندم و فکر کنم خیلی خیلی غم‌ناک تر باشه. 
آره منم دوست ندارم. اصلا حس خوبی هم نداره ...
۱۸ مهر ۰۰

گریه می‌کنم

۱۸ مهر ۰۰
پاسخ
بعدش؟ 
۱۹ مهر ۰۰

خودمو پرت میکنم تو دریا و خفه میشم

البته میدونم جرئتش رو ندارم پس اونقد گریه زاری میکنم و رو مخ اطرافیانم میرم که خودشون با هفت‌تیر خلاصم کنن

۱۹ مهر ۰۰
پاسخ
یعنی نمی‌خواین از همون چند تا فرصت کوچیکی که هست استفاده کنین و لبخند بزنین؟
۱۹ مهر ۰۰

من سعی میکنم تا پیش از پیشروی و شدت گرفتن بیماری‌ام روزهام رو ثبت کنم. از گذشته‌های خیلی دور تا روزهای بیماری‌ام. در این صورت اگه کل حافظه‌ام رو هم از دست بدم یه نفر بالاخره پیدا میشه که بهم یادآوری کنه من چه کسی بودم...

۱۹ مهر ۰۰
پاسخ
فکر خوبیه :)
جالب بود ایده‌تون 
۱۹ مهر ۰۰

تنها قسمت آزار اطرافیان و رنج اون ها دردناکه برای خودم مایه مسرت و شادیه احتمالا و هیچ علاقه ای به یاداوری کسی که بودم ندارم

۲۰ مهر ۰۰
پاسخ
بله اینکه بخوایم سربار کسی باشیم و یا اینکه کسی ازمون پرستاری بکنه...
۲۰ مهر ۰۰

نگفتین منطقی‌ترین راه چیه یا اینکه دوست دارید در این مدت چی کار کنید

پرسیدید واکنشتون چیه

منم واکشنم همینه با اینکه میدونم غیر منطقی‌ترین و احمقانه‌ترین نوع واکنشه و حیابی پشیمونم میکنه

صادقانه جواب دادم دیگه

۲۰ مهر ۰۰
پاسخ
خب گفتم شاید با بیماری کنار بیاین برای همین پرسیدم

منم احتمالا واکنشم همین باشه...
۲۰ مهر ۰۰

تا بیماری جدی نشده با چند نفر چندتا رازدلم میگفتم:)

۲۱ مهر ۰۰
پاسخ
خیلی هم عالی :)
۲۲ مهر ۰۰

چه فیلمی...

یادی کنیم از سکانس اخر و اهنگ پایانی..

۲۴ شهریور ۰۱
پاسخ
آره سکانس آخر و آهنگش واقعا خیلی خوب و غم انگیز بود 
۲۴ شهریور ۰۱
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">