مشکل «دهه‌ هشتادی‌»ها چیست؟!

امیر + ۱۴۰۰/۷/۲۹، ۰۱:۰۵

ما دهه شصتی‌ها از دهه هفتادی‌ها خیلی عذر می‌خوایم چون با دهه هشتادی‌ها روبه‌رو نشده بودیم

یکی از اون جوک‌های ده سال قبل بوده و واکنش من:

-😒😒😒😒😒

خیلی وقت بود که می‌خواستم بابت این موضوع یک پست بنویسم و حالا فکر کنم می‌تونم بنویسمش.

 

نمی‌خوام با گفتن این جمله ناامید‌تون بکنم اما باید این موضوع رو همین الان واضح و شفاف بگم که من یک عدد دهه هشتادی هستم(‌امیدوارم با خوندن این جمله ازم ناامید نشده باشین :/ )

حدود ۱۵ سال از تحصیلم در مقاطع مختلف تحصیلی داره می‌گذره و طی این ۱۵ سال با افرادی همکلاسی بودم که تلفیقی از دو دهه متفاوت بودن. متولدین ۸۰ و ۷۹ که می‌شن دهه‌های هشتادی و هفتادی.
و وقتی با یک دهه هفتادی صحبت می‌کنی (و یا دهه شصتی) و هیچ شناختی ازت نداره و بهش می‌گی که دهه هشتادی هستی ، کلا دیدگاه و طرز بیان و همه چیش باهات تغییر می‌کنه. این موضوع واقعا برام خیلی عجیب و غیرقابل درکه. می‌تونم بدونم که دقیقا مشکل دهه‌ی هشتادی‌ها چی هست که هیچ‌وقت نمی‌تونن با دهه‌ هفتادی‌ها سازگاری داشته باشن و برعکس؟ این بین چه تفاوت‌هایی در اخلاق و رفتار و دیدگاه بین دو دهه هست؟

هر چند که معتقدم اینجا چهار دسته آدم هستن. متولدین ۷۰ تا ۷۹. متولدین ۷۹ . متولدین ۸۰. متولدین ۸۱ به بعد

 

+ اون قسمت که بالا هم بولد کردم و زیرش هم خط کشیدم دقیقا حسی هست که میام و سالی که متولد شدم رو به یک دهه‌هفتادی می‌گم هست!

من فروردین ۸۱م

به نطرم انصاف نیست در راستای ۸۱ به بعد قرار بگیرم :/

بیشتر ۸۳ به بعد متفاوت میشه تازه :/

تازه اینکه تنها فاکتور رو سن بدونیم اشتباهه. جغرافیا و فرهنگ هم خب خیلی تاثیر داره! بعضی دهه هشتادی‌ها اصلا دهه هشتادی نیستن :/

 

ولی عموما متولدین ۸۰ تا من دیدم اروم‌تر و بی‌سر و صداتر از مان. پخته‌تر هم هستن (در سن برابر) رفته رفته جیغ و داد و انرژی بیشتر میشه. ۸۲ شلوغ و جیغ جیغوتر از ما میشه اما فهمیده و عاقل و اینا :/

کلا ساده‌ هشتادی‌ها ماییم😂😂😂

بازم میگم به خیلی چیزای دیگه ربط داره....

۲۹ مهر ۰۰
پاسخ
:))))
نه دیگه ۸۰ 😅
خودمون هم پایین‌دستی‌هامون رو آدم حساب نمی کردیم البته ولی رابطه‌مون بهتر بود ...
اونکه بله. و اینکه فرزند چندم خانواده هم هستن هم از موارد دیگه هست که می‌تونه روی اخلاق تأثیر گذار باشه ...

تا حالا نمونه از نزدیک ندیدم متولدین ۸۱ و ۸۲ و ۸۳ برای همین نمی‌تونم نظری قطعی بدم ...
۲ آبان ۰۰

بعد یه چیزی

دانشگاه شما چرا اینقد هم‌سنن همه ما از ۷۶ داریم تا ۸۳

۲۹ مهر ۰۰
پاسخ
ما کسی رو داشتیم که سه سال کنکور داده بود و اومده بود دانشگاهمون . اینکه کسی جلوتر خونده بود رو نمی‌دونم ... شاید یکی دو نفر جهشی خونده باشن ...
۲ آبان ۰۰

بیخیال حاجی، چپت باشه و به پیشرفت ادامه بده!

۲۹ مهر ۰۰
پاسخ
باشه :)))
۲ آبان ۰۰

مشتی خزعبل بیش نیست...

همه دهه ها توی دوران خودشون هم لوس بودن ، هم زجر کشیدن ، هم همه چی...

 

مثلا الان میگیم دهه نودی ها ، چون الان بچه اند...

دهه شصتیام تو زمان بچگی شون همین بودن...

 دیگه اونقدرام تفاوت نیست /= 

اصلا درک نمیکنم...

۲۹ مهر ۰۰
پاسخ
پس خوبه دیگه دهه‌هشتادی ها هم نسل سوخته‌ان :)))
۲ آبان ۰۰

متولدین ۸۳ به بعد*

۲۹ مهر ۰۰
پاسخ
مخالفم :)
۲ آبان ۰۰

دهه هشتاد اصولا از ۸۱ شروع میشه تا ۹۳ اینا ادامه داره، جدا از این همونطور که دوستان گفتن هشتادیَّت دهه هشتاد از ۸۳ شروع میشه و ۸۱ و ۸۲ تحت تاثیر خیانت سال ۸۰، گرایش‌های شبه دهه هفتادی دارن ولی خب ما اصالت‌مون رو حفظ میکنیم مرگ بر آمریکا😂

۲۹ مهر ۰۰
پاسخ
احسنت.دقیقا باهات موافقم. خصوصا جمله اول و آخر 😅
۲ آبان ۰۰

فکر نمیکردم دهه هشتادی باشی 

ولی چیزی که تو وبلاگ دیدم یکم نسبت به بقیه منطقی تر بودی بگذریم

راجع این مطلب من به عنوان یه دهه هفتادی ک خوشبحتانه با دهه هشتادی زیاد در ارتباط بوده یه سری حرفا دارم اما یه نکته ی کوچیک اشاره میکنم 

ببین دهه هشتاد اصلا نسل بدی نیس اتفاقا نسبت به ما هفتادیا با توجه به اینکه شروع تکنولوژی تو این نسل بوده خیلی میتونن مفید باشن اما و اما خام بودن و چرت و پرت هایی که تو اینترنت فارسی وجود داره باعث شده کلا یه مسیری برن که یه جوری همه ازشون ناامید بشن و اینکه یه خصلت خیلی بدی دارن هرچیزی که بهشون بگیم تاییدی میکنن که حتی تجربش هم نکردن و مطمئنم این مورد تاثیرات بد اینترنت رو این نسل بوده

یکم به دنیای اطراف نگاه کنیم تفاوت ها رو ببینیم متوجه خیلی چیزا میشیم 

۲۹ مهر ۰۰
پاسخ
شاید توی مجازی اینطوری نشون می‌دم. ولی توی واقعیت نه اینطوری نیستم :)

یک بخشیش رو آره داخل همین بیان هم دیدیم همه‌مون و مشخص هست ... که اون هم به خاطر این هست که نسل قبل ما کمتر به اینترنت دسترسی داشته وگرنه شاید اون ها هم همینطوری باشن ...
۲ آبان ۰۰

نه شعار و نه کلیشه! لطفا اعداد رو برای خودمون اولویت و دلیل برای پیشرفت یا عدم پیشرفت قرار ندیم!

مدتی که تهران بودم با آدمی آشنا شدم که به عدد 5 سالشه،ولی کانسبت دیزاینر اتومبیله،حتی توی بیان و رفتار از بعضی آدمی های 30 ساله خیلی بالاتر بود.

هدفم از گفتن اینا میخواستم به این برسم که اهمیت نده،راهتو برو جلو...

۲۹ مهر ۰۰
پاسخ
خب من فقط شواهدی که داشتم رو مد نظر قرار دادم . چون تفاوت در اخلاق و رفتار دو دهه رو به وضوح می‌تونستم ببینم . وگرنه همونطوری که گفتین هم به دهه و عدد ربطی نداشته باشه.

درسته :)
ممنون از شما 
۲ آبان ۰۰

الصاق کامنت جناب کامیار :  15  ساله *

  

+ راستی همون موقع که ارسال کامنت قبلی و زدم باهاش موافق نبودم XD اصلا نمیدونم چرا فرستادمش /:

خود درگیری مزمن

۱ آبان ۰۰
پاسخ
ممنون
اول خوندم ۵ سال برگام ریخت 😂😂😂 
بعدش گفتم حتما ۱۵ سالشه :)

موافق نبودین با کامنتی که فرستادین؟🙄
عجب 😶
۲ آبان ۰۰

والا به خدا.

۲ آبان ۰۰
پاسخ
:)
۲ آبان ۰۰

بیاین قبول کنیم که طرز تفکر و امکانات زندگی و و و برای اوایل دهه80 با اواخرش خیلی فرق میکنه!

من خودم 82 ای ام و خب خیلی از ویژگیایی ک نسبت میدن به دهه 80 ایا رو ندارم!

۲ آبان ۰۰
پاسخ
اونکه آره فرق که داره. ولی اونا هنوز به بلوغ نرسیدن که بخوایم نظر قطعی بدیم ...
اینطور که مشخصه افراد شبیه هم هستن در هر دهه‌ای . یکسری تفاوت ها دارن که اون هم به خاطر پیشرفت تکنولوژی و ایناست بیشتر ...
۲ آبان ۰۰

خب برادر من، دارم میگم تا متولدین نیمسال اول ۸۳، واقعا خیلی فرق خاصی ندارن با ۷۹ ایا

از ۸۳ ، ۸۴ به بعد گودزیلان😂

۲ آبان ۰۰
پاسخ
شاید! شاید هم در یکسری چیزای جزئی 🤔

به هر حال بله:)
۳ آبان ۰۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی