اقدامولوژی
خب خب خب این قسمت جدیدی هست که میخوام در رابطه باهاش صحبت بکنم. قضیه از این قراره که این ترم یک واحدی داریم به نام کارورزی ( بخوانید اقدام پژوهی) و در اون باید یک دانشآموز رو انتخاب کنیم که به لحاظ علمی سطح پایینی داره و یا دارای اختلال یادگیری هست و یا اینکه مشکلات خاصی مثل گوشهگیری و یا پرخاشگری داره و ... و مشکل این دانشآموز رو ریشه یابی بکنیم و در نهایت هم به درمان اون بپردازیم.
دانشآموزی که من انتخاب کردم و در واقع میشه گفت تنها دانشآموزی بود که میتونستم انتخاب بکنم از پایهی چهارم هست و اسم و فامیل و با چهرهاش آشنایی داشتم و بهم گفته شد که سطح درسی خیلی پایینی داره. برای شروع کار و جهت کسب اطلاعات ممکن با معلم اون دانشآموز ارتباط برقرار کردم که ببینم مشکلات این دانشآموز چی هست. سوالاتی از قبیل مشکلات خانوادگی دانشآموز/ مشکلات جسمی/ حواس جمعی/ تفاوت نمرات در حضوری و مجازی/ علاقه به چه درسهایی و ...
که معلم کلاس در طی یک حرکت سورپرایز طور جواب داد که :«این دانشآموز مفاهیم پایهی اول رو هم به خوبی فرانگرفته و همینطوری پایه به پایه با اون سطح تعلیمات اومده بالا و رسیده به من و منم نمیدونم چیکار کنم و مجبورم طبق قانون آموزش و پرورش۱ دانشآموز رو پاس کنم بالاتر. اینطور هم که مشخصه والدینش میان و داخل کلاس مجازی شرکت میکنن و به جای این دانشآموز به سوالاتم جواب میدن»
وقتی اینها رو شنیدم خیلی غصه خوردم. بابت وضع دانشآموز و اینکه چه کاری از دستم برمیاد. سعی کردم اطلاعات بیشتری کسب کنم و متوجه شدم که این دانشآموز حتی در ۴ عمل اصلی ریاضی (ضرب جمع تقسیم و تفریق) هم مشکل داره! همچنین که دانشآموز با مفهوم جمله هم مشکل داره.
فامیل دانشآموز رو داخل گروه کلاسی در شاد سرچ کردم و کلا ۴۰ بار نتیجه سرچ اومد! یعنی اینکه میزان مشارکت دانشآموز در کلاس حداقل برای ثبت حضوری بسیار پایین بوده!
با استادم این مورد رو در میون گذاشتم و استادم گفت که به نظرت این دانشآموز چه اختلالی داره؟
برای اختلال نیازمند اطلاعات بیشتری هستم و اینکه خود اختلال چند تا شاخه داره ریاضی، نوشتن، خواندن، مهارتهای حرکتی۲، که باز هر کدوم از اینها به موارد مختلفی تقسیم میشن و برای هر کدوم از اینها نیازمند برگههای امتحانهای حضوری این دانشآموز هستم (چون مجازی قطعا والدینش بهش کمک میکنن)
فعلا تا همینجا پیش رفتم و این سری با همین نام ادامه خواهد داشت (البته یک درصد باید در نظر بگیریم که دانشآموز ممکنه تغییر کنه)
۱- قانون آموزش و پرورش اینه که در مقطع ابتدایی هیچ دانشآموزی تجدید نشه و به پایهی بالاتر بره!
۲- اگه بیشتر هم داره که نمیدونم ...
سلااام
احسنت
آره حتما حضوری نیازه
1. چه قانون مسخره ای دارن خب، تجدید شدن که بد نیست یاد نگرفتن بده.
2. نه اختلالات یادگیری یه دسته است کلا که اون سه نوع را داره، مشکلات حرکتی جداست، مشکلات هوشی جداست. کمبود توجه هم میتونه مؤثر باشه. برای تشخیصش اول باید از تکلیف شروع کرد که چقدر به خاطر کج فهمی های ریشه ای نمیتونه خوب انجام بده، بعد مشکلات جسمی را باید نگاه کرد و بعد توجه را و پرسید تو خونه هم همین جوره یا نه، بعد هم باید آزمون هوش بده اگر غیر اینا مشکلی بود. و باز اگر مشکلی بود آزمون های دیگه. به نظرم فقط قسمت اول یعنی بررسی تمرین و املا و اینا وظیفه معلمه که اگر دید مشکل به سادگی قابل حل نبود برای بررسی میفرسته پیش متخصص، اون اگر گفت اختلال یادگیری داره یا هر اختلال دیگه باید اقدمات آموزشی ویژه معلم یه قمست از درمانی باشه که اون برنامه ریزی میکنه.