اقدامولوژی

امیر + ۱۴۰۰/۱۲/۱۷، ۲۳:۲۰

خب خب خب این قسمت جدیدی هست که می‌خوام در رابطه باهاش صحبت بکنم. قضیه از این قراره که این ترم یک واحدی داریم به نام کارورزی ( بخوانید اقدام پژوهی) و در اون باید یک دانش‌آموز رو انتخاب کنیم که به لحاظ علمی سطح پایینی داره و یا دارای اختلال یادگیری هست و یا اینکه مشکلات خاصی مثل گوشه‌گیری و یا پرخاشگری داره و ... و مشکل این دانش‌آموز رو ریشه یابی بکنیم و در نهایت هم به درمان اون بپردازیم.

 

دانش‌آموزی که من انتخاب کردم و در واقع می‌شه گفت تنها دانش‌آموزی بود که می‌تونستم انتخاب بکنم از پایه‌ی چهارم هست و اسم و فامیل و با چهره‌اش آشنایی داشتم و بهم گفته شد که سطح درسی خیلی پایینی داره. برای شروع کار و جهت کسب اطلاعات ممکن با معلم اون دانش‌آموز ارتباط برقرار کردم که ببینم مشکلات این دانش‌آموز چی هست. سوالاتی از قبیل مشکلات خانوادگی دانش‌آموز/ مشکلات جسمی/ حواس جمعی/ تفاوت نمرات در حضوری و مجازی/ علاقه به چه درس‌هایی و ... 

که معلم کلاس در طی یک حرکت سورپرایز طور جواب داد که :«این دانش‌آموز مفاهیم پایه‌ی اول رو هم به خوبی فرانگرفته و همینطوری پایه به پایه با اون سطح تعلیمات اومده بالا و رسیده به من و منم نمی‌دونم چیکار کنم و مجبورم طبق قانون آموزش و پرورش۱ دانش‌آموز رو پاس کنم بالاتر. اینطور هم که مشخصه والدینش میان و داخل کلاس مجازی شرکت می‌کنن و به جای این دانش‌آموز به سوالاتم جواب می‌دن»

وقتی این‌ها رو شنیدم خیلی غصه خوردم. بابت وضع دانش‌آموز و اینکه چه کاری از دستم برمیاد. سعی کردم اطلاعات بیشتری کسب کنم و متوجه شدم که این دانش‌آموز حتی در ۴ عمل اصلی ریاضی (ضرب جمع تقسیم و تفریق) هم مشکل داره! همچنین که دانش‌آموز با مفهوم جمله هم مشکل داره.

فامیل دانش‌آموز رو داخل گروه کلاسی در شاد سرچ کردم و کلا ۴۰ بار نتیجه سرچ اومد! یعنی اینکه میزان مشارکت دانش‌آموز در کلاس حداقل برای ثبت حضوری بسیار پایین بوده!

با استادم این مورد رو در میون گذاشتم و استادم گفت که به نظرت این دانش‌آموز چه اختلالی داره؟

 

برای اختلال نیازمند اطلاعات بیشتری هستم و اینکه خود اختلال چند تا شاخه داره  ریاضی، نوشتن، خواندن، مهارت‌های حرکتی۲، که باز هر کدوم از این‌ها به موارد مختلفی تقسیم می‌شن و برای هر کدوم از این‌ها نیازمند برگه‌های امتحان‌های حضوری این دانش‌آموز هستم (چون مجازی قطعا والدینش بهش کمک می‌کنن)

 

فعلا تا همین‌جا پیش رفتم و این سری با همین نام ادامه خواهد داشت (البته یک درصد باید در نظر بگیریم که دانش‌آموز ممکنه تغییر کنه)

 

 

۱- قانون آموزش و پرورش اینه که در مقطع ابتدایی هیچ دانش‌آموزی تجدید نشه و به پایه‌ی بالاتر بره!

۲- اگه بیشتر هم داره که نمی‌دونم ...

سلااام

احسنت

آره حتما حضوری نیازه

1. چه قانون مسخره ای دارن خب، تجدید شدن که بد نیست یاد نگرفتن بده.

2. نه اختلالات یادگیری یه دسته است کلا که اون سه نوع را داره، مشکلات حرکتی جداست، مشکلات هوشی جداست. کمبود توجه هم میتونه مؤثر باشه. برای تشخیصش اول باید از تکلیف شروع کرد که چقدر به خاطر کج فهمی های ریشه ای نمیتونه خوب انجام بده، بعد مشکلات جسمی را باید نگاه کرد و بعد توجه را و پرسید تو خونه هم همین جوره یا نه، بعد هم باید آزمون هوش بده اگر غیر اینا مشکلی بود. و باز اگر مشکلی بود آزمون های دیگه. به نظرم فقط قسمت اول یعنی بررسی تمرین و املا و اینا وظیفه معلمه که اگر دید مشکل به سادگی قابل حل نبود برای بررسی میفرسته پیش متخصص، اون اگر گفت اختلال یادگیری داره یا هر اختلال دیگه باید اقدمات آموزشی ویژه معلم یه قمست از درمانی باشه که اون برنامه ریزی میکنه.

۱۷ اسفند ۰۰
پاسخ
سلام 
:)

خب این تجدید کردن هم باز یک سری معایب خاص خودش رو داره. ممکنه دانش‌آموز عزت نفسش کاهش پیدا کنه و حتی از درس هم زده بشه ... 

یعنی اینطوریه که اختلالات چند دسته دارن و اختلالات یادگیری یک دسته از اون ها و خود اختلالات یادگیری سه دسته داره درسته؟
تکلیف رو باید حضوری بهش بگم که نمی‌شه. چون کروناست و والدینش هم ممکنه اجازه ندن. اگه بعد عید مدارس حضوری بشه به نظر خوبه ...
بله بررسی و این‌ها مربوط به معلم هست. خصوصا املا. املا می‌تونه یک جای خیلی خوب برای تشخیص برخی از این اختلالات در نوشتن باشه :) 

+بابت تأخیر در پاسخ عذرمی‌خوام 
۲۰ اسفند ۰۰

باید یه سیستمی مثل فنلاند اجرا کنن که یه معلم باشه از پایه اول تا پایه ششم ، یا اینکه مثل دانشگاه ترمیش کنن و دست معلما رو باز بزارن که مثل استادا بندازن 

۱۸ اسفند ۰۰
پاسخ
آره این توصیه هم به ما شده ولی کمتر دانشجویی هست که به هر ۶ پایه مسلط باشه :) 

تجدبد کردن هم معایب خاص خودش رو داره . می‌تونه باعث کاهش عزت نفس دانش‌آموز بشه و یا حتی از درس زده بشه ...
ولی دیگه باید یک راهی پیدا کرد برای این وضع . چون خیلی ناراحت کننده هست :(

راستی تا یادم نرفته 😅
بابت تأخیر در پاسخ دادن هم عذرخواهم 
۲۰ اسفند ۰۰

سلام ما توی مدرسه هم توی شاد به صورت لایو اجرا می‌کنیم

هم به صورت گفتگوی صوتی 

و هم به صورت ویدیو کنفرانس 

درسته والدینی که می‌خوان جواب بدن حتی توی ویدیو کنفرانس هم میان جلوی دوربین و جواب رو به بچشون می‌گن ولی خب بلاخره معلم اینجوری می‌تونه به تسلط دانش آموزش واقف بشه!

شما هم بنظرم چون میگید مدرسه حضوری نیست

که البته آموزش و پرورش اعلام کرده کاملا غیرحضوری ممنوعه 

می‌تونید برای ارزیابی از این روش‌ها استفاده کنید 

۲۰ اسفند ۰۰
پاسخ
سلام

دقیقا یکی از مشکلات معلم کلاسش هم همین هست که از لایو استفاده نمی‌کنه :/
خیلی دوست دارم این مورد رو بهش بگم ولی نباید دخالت کنم در امر تدریسشون 

ولی می‌تونم از این روش هم استفاده کنم به نظرم خوب باشه 

ممنونم :)
۲۲ اسفند ۰۰

وای یا خدا

کارتون سخت شد که :(

انشالله موفق بشید اون بچه هم بیاد سر راه

داداش منم خیلی به درس اهمیت نمیده ولی وقتی میشینم همراه با تفریح و با زبون خوش یدور هم خودم بهش درسو توضیح میدم میبینم که درس میخونه

مشکل آموزش پرورش ایران اینکه بچه ها از درس زده شدن

همشون

۲۱ اسفند ۰۰
پاسخ
دیگه باید ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد 🤦‍♂️
سخت که خیلی سخته :(

درسته. انگیزه برای یادگیری خیلی مهمه و آموزش و پرورش ما هم که ... 
۲۲ اسفند ۰۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی