خودکشی۲

امیر + ۱۴۰۰/۱۲/۲۴، ۱۸:۰۰

توی این لینک (کلیک کنید) همه موارد گفته شده. 

 

از دیشب داشتم به این موضوع فکر می‌کردم و اینکه چند تا سناریوی مختلف برام به وجود اومد. 

 

-همین چند وقت قبل وبلاگ یکی از بلاگرهای بلاگفا رو داشتم می‌خوندم. مبتلا به سرطان بود و اینطور که می‌تونستم متوجه بشم در خارج از کشور و یکی از کشورهای اروپایی مشغول درمان بود. اما متأسفانه روند بیماری سرطان در بدن این فرد طوری پیش رفت که دیگه امیدی برای برگشت ایشون به شرایط عادی نبود و در آخرین پستی که از ایشون منتشر شد، اینطوری نوشته بود که به بیماران سرطانی که به زودی می‌میرن، یک مدل دارو و یا قرصی بهشون داده می‌شه تا بمیرن و از درد و رنجی که قراره در آخرین لحظات آخر عمرشون بکشن، در امان بمونن و مثل اینکه اون بلاگر قرصی که معرفی کرده بود رو خورده ... چون آخرین پستش بود. (سال‌ ۱۳۹۶)

 

- (اسپویل سریال شرلوک فصل دو) موقعیت دوم در آخر فصل دوم سریال شرلوک رخ می‌ده. جایی که شرلوک یا خودش رو می‌کشه و یا اینکه جون سه تا از دوستاش رو از دست می‌ده! اگه همچین موقعیتی مثل شرلوک برای شما پیش بیاد می‌خواین چیکار کنید؟

 

- این مورد هم که تا حدودی شبیه موقعیت قبلی هست، همه‌مون داستان شهید فهمیده رو شنیدیم. نوجوونی که با نارنجک دوید سمت تانک و راه رو برای تانک‌ها به کلی بست. آیا اسم این کار رو هم می‌تونیم خودکشی حساب کنیم؟

و یا شنیدم کسایی بودن که می‌خواستن از سیم خاردار رد بشن ولی نمی‌تونستن و یک نفر باید می‌چسبیده به سیم خاردار و کشته می‌شده تا بقیه بتونن از بدن اون فرد استفاده کنن و از سیم خاردار رد بشن (نمی‌دونم چقدر درسته و فقط شنیدم)...

 

 

از سال قبل تا به الان اخبار خودکشی دو نفر رو شنیدم. آشنا نیستن ولی خیلی هیاهو کرد. یکیش یک دانشجوی دکترای روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد بود که اصلا علت خودکشی مشخص نشد. یک جلسه حضوری با دانشجویان تشکیل شد که همه بیان صحبت کنن و مقصر ماجرا شناخته بشه و حتی جلسه هم به صورت لایو در اینستاگرام هم پخش می‌شد و همونجا چند نفر گفتن که کسایی که اینجا اومدن برای اعتراض، اکثرا برای رسیدن به منافع خودشون هستن و اصلا دلسوز اون دانشجویی که خودکشی کرده نیستن. از قضا زمان این جلسه هم مصادف بود با انتخابات و چند ماه هم از اون اتفاق گذشت و دیگه خبری از وضعیت اون دانشجو نشد.

 

و دیگر خبر خودکشی هم مربوط به یک استادیار (فکر کنم استادیار بود) از دانشگاه‌های تهران بود که داخل پروفایل اکانت تلگرامش دلیل خودکشی‌اش رو در قالب عکس متن دار بیان کرده بود و اول یک عکس از خودش با لباس روشن و لبخندی بر لب و بعدش ۴ تا عکس متن دار از کسایی که قصد قلدری اجتماعی بر این شخص رو داشتن (همراه با اسم و فامیل اون اشخاص) و عکس آخر هم عکس خود فرد بود با لباسی مشکی و غمی که می‌شد داخل چشماش دید. و فکر کنم یک عکس دیگه هم بود ولی نمی‌دونم متن بود یا چی🤷‍♂️ اما این‌ها رو گفت که اون افراد به سزای اعمالشون برسن و یا حتی اینکه فرد دیگه‌ای رو هم اذیت نکنن ...

 

اگه تمام موارد بالا رو در نظر بگیریم، باید تعریف مثبتی از خودکشی هم وجود داشته باشه نه؟ مثل فداکاری ...

مبحث عجیب ولی سختیه 

مرسی که در این باره نوشتین. دو تا بحثی رو مطرح کردین که خیلی می‌شه درباره‌شون فکر کرد.

اون حالتی که با فداکاری همراهه هم یه جور خودکشیه، آره. من نمی‌دونم اگه تو اون موقعیت باشم چه کار می‌کنم. خیلی بستگی به ارزش‌های آدم داره و البته شجاعتش. حالا ارزش هر چی می‌تونه باشه‌ها، دوستی، وطن، یا چیز دیگه. حتی ممکنه به نظر یکی دیگه غلط باشه. ولی خب باعث می‌شه اون فرد راحت بتونه تصمیم به فداکاری یا همون خودکشی بگیره. خیلی پیچیده و سخته.

 

اتانازی هم (اگه اسمشو درست بگم) از اون موضوعای پیچیده‌س که خیلی بحث اخلاقی سرش می‌شه. نه فقط به خاطر جنبه‌ی خودکشیش، بلکه چون پزشک داره اون امکانو فراهم می‌کنه. فکر کنم تو کشورای کمی هم چنین چیزی قانونیه. ولی اینم باز تصمیم سختیه. هرچند شاید گاهی درکش برای بقیه راحت‌تر باشه.

۲۴ اسفند ۰۰
پاسخ
فکرم خیلی درگیرش بود باید می‌نوشتمش :)

بله درسته. اینکه چقدر اون چیزی که براش ارزش قائل هستیم رو دوست داشته باشیم و بهش پایبند باشیم ...

سرچ کردن کلمه رو. اُتانازی درستشه و نمی‌دونستم اصطلاحش رو.
خب اگه تصمیم رو به عهده خود فرد بیماری بذاریم به نظر بهتر باشه. البته کلا نمی‌دونم این کار درست هست یا نه ...
۲۷ اسفند ۰۰

آره اون داستان خوابیدن روی سیم خاردار درسته. اسم اون شهید رو هرچی فکر میکنم یادم نمیاد، ولی یه شهید کم سن و سال بود.

۲۴ اسفند ۰۰
پاسخ
بله دقیقا. شنیده بودم که کم سن و سال بوده ...
پس واقعیت داشته ...
۲۷ اسفند ۰۰

میدونید حس میکنم دلیل هرکدوم عنوان کارشون رو عوض میکنه. مثلا اینکه آدم بره وسط میدون جنگ هم نوعی خودکشی محسوب میشه ولی هدف و آرمان و دلیلش باعث میشه ما دیگه نگیم خودکشی.

ولی پستتون جالب بود. :)

۲۵ اسفند ۰۰
پاسخ
پس می‌تونیم یک تعریف جدیدی در رابطه با خودکشی بکنیم. 
خودکشی به عملی گفته می‌شود که در آن فردی تصمیم می‌گیرد بنا به اهداف خود و قصدی خودکشی کند. این خودکشی می‌تواند به رها شدن از فشارهای فراوان محیطی، دفاع از چیزی که برچسب «ارزشمند بودن» دارد، اعتراض به فرایند و یا جریانی خاص، اطلاق گردد 

ممنون که خوندید.
۲۷ اسفند ۰۰

سلام امیرجان 

به پایگاه پرسمان دینی سرزدم و متاسفانه مطلب را برای بازبینی فعلا برداشته اند. سوالات مطروحهٔ منرا نیز هنوز جواب نداده‌اند.  

به این صفحه سربزن! در مورد خودکشی کلی مقاله pdf داره. 

https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?ID=82100

 

همچنین امیرجان می دانستی که شهر و استان من یعنی کرمانشاه سالهاست که بیشترین آمار خودکشی را دارد. اینجا متاسفانه بیکاری و خودکشی آمار بالایی داره. ولی من امید دارم تا کرمانشاه سربلند و الگویی مناسب در کشور عزیزمان باشد.

 

سال نو مبارک! 

 

۱۰ فروردين ۰۱
پاسخ
سلام

سال نوی شما هم مبارک 

جالبه. توی وقت خالیم مطالعه می‌کنم. ممنون

نه نمی‌دونستم. خیلی بده ... امیدوارم آمار خودکشی به کل کمتر بشه 
۱۳ فروردين ۰۱
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی